El-avbrott

Ett el-avbrott på 5 timmar är inget man förväntar sej den här tiden på året. Allra minst när vi har varit utan el här bara två gånger på 8 år. Och det är också något man inte önskar när man har 9 ägg som ligger i kläckaren med små sköldisungar i som förväntar sej att ha 31 grader varmt runt omkring sej. En timme efter att elen gick var det bara 28 grader varmt mera och då var det bara snällt att försöka ordna fram lite el. En lånad bensindriven generator som puttrade på utanför fönstret till sköldisrummet och en skarvsnodd in genom fönstret blev lösningen. Undrar hur el-bolaget skulle ha ställt sej till en ansökan om ersättning för 9 stycken spillda sköldpaddsliv?! Nej, så kritiskt var ju situationen inte, men visst är vi väldigt beroende av att elen rinner in i våra hus här uppe i kalla Norden.

Det blev en ofrivillig filtertvätt också efter att pumparna till akvariet stått stilla i fem timmar. Alla goda bakterier som annars jobbar på i filtren hann dö på den tiden och döda bakterier är inget man vill ha in i sitt akvarium. Jag har två pumpar som jag sköljer ur turvis med några månaders mellanrum för att inte rubba ekosystemet allt för mycket. Men nu är nog all balans rubbad efter att jag varit tvungen att tvätta båda pumparna på samma gång. Jag har annars inte haft några som helst problem med att få igång det nya akvariet. Jag flyttade snabbt över båda pumparna otvättade till det nya akvariet och fick på det sättet igång balansen snabbt. Bottensand och växter fick också flytta utan någon rengöring.

Nu skall jag åter ge mej in i istiden i min 700 härliga sidor långa bok. Om det är någon som inte hänger med så är det den sista boken, De målade grottornas land, i Jean M. Auels serie om stenåldersflickan Ayla som jag talar om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0