Bär, frön och ogräs

Här torkas det i alla hörn och kanter. Hela golvet i förvaringsvinden är fullt med lakan på vilka jag torkar enorma mängder med ogräs till föda åt sköldpaddorna. Just nu är det blad av rallaros som ligger på tork och färdigtorkade finns maskrosor, tistlar, nässlor och annat smått och gott.

I växttorken kör jag röda vinbär, vilket inte var någon bra idé. Det tar otroligt lång tid och bären trillar bara ner i dom små hålen på gallren.



Jag föredrar att torka mina bär i ugnen. Just nu ligger det en liter blåbär och torkar där. Jag torkar mina bär nu för att frysen är full och sylt och saft finns det också i överflöd. Och det är gott med torkade bär. Och att sluta plocka, nej det kan jag ju bara inte. Det är ju så roligt och ändå ska jag ut i skogen med Pixel.

Och så är det tid att inhandla och beställa de frön som skall sås ut nu i höst. Jag har ett nytt blomland på g och jag frossar i frön och plantor just nu. Egentligen började jag göra blomlandet för att ha någonstans att göra av med alla växter som behöver delas och flyttas, men nu ser det ut som om det kommer att bli något helt nytt iaf. Någonting med gräs, jag har ett paket på väg med frön från Exotic Garden. Det paketet innehåller frön till flera olika sorters höga gräs. Vart jag ska ta vägen med allt som behöver flyttas och delas är ett frågetecken. Ett blomland till kanske, då blir jag snabbt av med den förhatliga gräsmattan, som inte är någon gräsmatta utan en ogräsmatta. Målet är ju att gräsmattan skall kunna klippas med en liten skuffklippare på ungefär 15 minuter när jag är färdig med trädgården. Inte som nu 4-5 timmar med den bensindrivna klipparen, bra motion men jag hatar gräsmattor.

Och sen till ogräs, eller djur mat, hur man vill se det. Hästgödsel lasset som jag fick i höstas har iaf satt fart på ogrästillväxten i och runt mitt potatisland. 

 

Någon som ser min potatis? Den finns nog där mitt inne i havet av blommande ogräs. Jag började rensa lite igår, en liten liten bit på väg kom jag och här är resultatet.



Mina buskar som har stått vid kanten av mitt potatisland har också fått sej en rejäl dos med närig av hästgödseln och dom växer som tokar in i varandra och in i potatislandet. Min brokbladiga getris håller på att svälja mina rosenspireor och en liten dvärgspirea. Så det blir att flytta buskar också. Men vart, jippii jag blir av med ännu mera ogräsmatta.

Ha en bra dag! Jag skall rensa ogräs så länge kroppen orkar vara med.

Kommentarer
Postat av: Nonna

flitiga myra, jag tycker det är härligt med allt du orkar, jag vet att du betalar priset ibland men medan du höll på var det ljuvligt!!

Kram du goa!

Nonna

2011-08-01 @ 17:57:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0