Cypern 17.2.2011

Nu sitter jag i lobbyn på Atlantic Oasis och skriver igen. Den här gången utan barnbarnen. Dom busar på med sin mamma "hemma" hos oss i grannbyggnaden.

Vi rännde på riktigt ordentligt igår. Vi skulle vara vana Lemesosbor och ta oss utanför turistområdet och handla mat lite billigare. Vi lyckades riktigt bra att hitta Lidl som ligger utanför centrum på andra sidan från vårt hotell sett. Vi har inhandlat en stor dra-maten kärra för att inte behöva bära så mycket. Bussen som åker fram och tillbaka längs den 16 km långa strandgatan är enkel och billig att använda. Om man köper en dagsbiljett för 2 euro får man åka buss så mycket man vill och orkar inom stadens gränser. Det är nytt sen ifjol då man betalade 1,5 euro per resa.

På eftermiddagen gjorde vi en tur till för att söka efter Zorbas bageri som är det enda som säljer glutenfritt bröd. Då lyckades vi inte riktigt lika bra. Meningen var att vi skulle åka buss en kilometer och sen ta oss gående upp mot motorvägen och där på en gata hitta bageriet. Kartan glömde vi förståss på hotellet men ansåg ändå att vi hade koll på hur vi skulle gå, men det hade vi inte. Vi tog fel gata norrut mot motorvägen och vår promenad blev onödigt lång för en liten 6 årings ben. Men till sist hittade vi ändå bageriet och både lilla E och stora E fick en lite korvpigåg som smakprov av en snäll försäljare. Här väcker mina två helt ljushåriga barnbarn uppsmärksamhet. Det blir en massa smekningar och klappar på huvudet av främmande människor. När vi hade handlat färdigt i bageriet var det mörkt ute. Mörknet kommer med en gång, ingen skymmning här inte. Stora E tyckte det var lite skrämmande att gå tillbaka till bussen i mörknet.

Att laga mat till 4 personer i ett litet pentry med två pyttesmå kokplattor är ett äventyr, men det går. En gång om dagen har vi ätit ute på någon liten restaurang. Det är billigt om man vågar sej utanför turistområdet. Här runt hotellen och stranden är prisen i en helt annan klass. Morgonmål och kvällsmat lagar vi själva i vårt pyttekök.

Idag ska vi hålla oss i närheten av hotellet och ta det lite lugnt. Det finns en stor inhägnad lekpark precis utanför dörren på vårt hotell. Den har vi ännu inte hunnit besöka, men idag ska det nog bli av. Imorgon skall vi på utfärd till Nicosia. Då skall vi också över till den turkiska sidan av Cypern.