Höstväder

Nu har hösten kommit på riktigt. Här har vi nu haft två riktigt ordentliga frostnätter. Utesäsongen för sköldpaddorna har slutat för länge sedan och nu är också odlingsäsongen slut. Jag plockade in de sista gurkorna och tomaterna från växthuset för några dagar sedan. Potatisen ligger i källaren, det är bara några morötter som finns kvar i jorden. Trädgården väntar nu på att få sej en dos höstgödsel och sen får den lägga sej till vila inför vintern.

Nu har handarbetssäsongen börjat. 8 par yllesockor har jag stickat. Och nu är jag igång med ett mera avanserat arbete. Jag stickar spetsmönster, men inte i full storlek utan till barnbarnets docka. Bild kommer bara jag får skapelsen monterad, nu ligger den ännu i många bitar på mitt nattduksbord och den sista biten är ännu halvfärdig. det är en massa pillras med att sticka dockkläder men delarna är så små att dom inte väger så mycket. Jag ligger på rygg i sängen när jag stickar för att inte belasta nacke och axlar för mycket.

Torggummorna (jag och dottern) har också startat ett nytt torgprojekt. Vi tillverkar dockkläder i återvinningsmaterial. Sen skall vi iväg för att sälja dem. Vi köper tyg (kläder, lakan mm) på återvinningscentralen. Dom tvättas vid behov och stryks och sen är det jag som klipper och dottern som syr. Här är den ny blogg med lite smakprov på vad vi har tillverkat http://maijanuudetvaatteet.blogspot.com/ Bloggen är tvåspråkig fastän namnet råkade bli på finska. Vi håller till i dotterns kök och jag kan berätta att det ser ut som ett bombnedslag efter våra sessioner. Men roligt har vi. Ännu så länge är det en massa försök och misstag. Sprättaren är i bruk lika mycket som symaskinen. Men så gör vi lite förändringar i mönstret och sen kanske fungerar det.

Ett stort projekt som vi också har pysslat med under hösten är operation förändra sovrummet. Det är jag som blev trött på vårt gamla sovrum och ville göra stora förändringar men billigt. Så nu har jag målat både nattduksbord och säng vita. Bort med den gamla gulnade furun och in med fräscht vitt istället. För att pigga upp det hela så målade Jenny nyckelpigor och trollsländor med akrylfärg på nattduksbordslådor och sänggaveln. Nu står det en vitmålad kista och väntar på att hos skall få nästa insprirationsvåg och grabba tag i penslarna. Dekorationsmålning är ingenting för mina stela klumpiga händer. Jag försökte hjälpa till med en vedkorg hon målade med det syns tydligt var jag har varit och råddat.

Lite gnäll ska det väl också vara. Min kropp vill inte alls hänga med på alla projekt och skogsäventyr som står på agendan, men jag kör fortfarande hårt på linjen att så länge det är roligt så får den bara hänga med och jag tar konsekvenserna i form av mera smärta. Det är mycket lättare att klara av smärtan när man har roligt och just nu njuter jag av livet till 110%.

Kram och sköt om er allihopa!

Kommentarer
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Roligt att du har skrivit igen och jag blir glad att du njuter av livet och har det bra, trots alla smärtor du tvingas släpa på.



Var inne och kikade på dockorna. Det är ju helt fantastiska saker ni gör! Vilket kul projekt! Och ni bör tjäna en slant också när ni är på torget :o)



Du är en kämpe som är så aktiv och kommer på nya kreativa saker. Det verkar ha varit fullt upp och jag kan tänka mig att det bland annat har blivit fint i sovrummet.



Önskar dig goda höstdagar!

Kram

o puss till Pixel och Hurma

2010-10-23 @ 18:12:10
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0