Torggumma

Jag har blivit riktigt dålig på att blogga, här händer hela tiden så mycket att jag inte hinner med bloggen alls.

Det har hänt en hel det sen jag senast skrev. Mest har dagarna kretsat kring trädgård, syltning och saftning,mattvätt, vindsstädning, djur och vedhuggning. Nu är vedboden fylld med björkved till täljstensugnen och på gården finns en enorm stapel ved som skall brännas i pannan som ger oss varmvatten och värme i golvet.

Vinbären är saftade och just nu är det gurkinlägg som är på g. Mitt växthus svämmar över av både slang- och frilandsgurka. Tomaterna mognar också med fart nu, men dom slinker ner i magen utan att behöva konserveras. Skogen tycks vara fylld med bär och svampar trots att här inte har regnat just alls på hela sommaren. Lite blåbär har landat i min frys och en svampsås har vi ätit. Nu är de första äpplena också färdiga.

Alla mattor är tvättade och liggen snyggt ihop rullade på vinden.

Alla mina djur njuter av sommarvärmen och överflödet på grönsaken från växthus och trädgårdsland. I akvariet serveras det också mycket grönsaker som tycks stimulera malarna till att föröka sej. Nu i veckan släppte pappa mal ut ett gäng med ungar och kom själv ut ur sin håla för att äta zuccini, nu verkar det som om mamma mal redan lagt ny rom till honom att vakta och uppfostra till små pigga malungar.

Och sen var det vindsstädningen, som resulterade i ett ambulerande loppis stånd. En del skrot som jag har samlat på mej genom att trycka upp allt möjligt på vinden behövde nya hem. Äldsta dottern J städade ur deras källare vilket också resulterade i en hel del hemlösa grejer. Så vi bestämde oss för att ha gårdsloppis hos J. Vi fick låna en låg traktorvagn av svärsonen M som vi lastade upp alla våra loppor på, lade upp skyltar och lappar i affärerna och så väntade vi på folkanstormningen som inte kom. Så vi bestämde oss för att transportera ner vårt ambulerande loppis till torget i vår by istället. Där har vi nu suttit i två dagar och blivit av med alla möjliga och omöjliga grejer. Genom att hålla ett lågt pris var det ganska lätt att bli av med skridskor, pussel, serietidningar, smörgåsgrillar och en hel del andra grejer. Det är bara böcker som det tycks vara omöjligt att sälja, vilket förvånar mej stort. Jag själv letar alltid efter böcker på loppisar. Men det här veckoslutet tycks alla bokmalar ha hållit sej hemma med sina böcker istället för att leta nya på torget.

Vår karriär som torggummar resulterade också i en massa skratt, vi kommer åtminstone att leva tio år längre efter den här torgsessionen. Det bästa var väl igår när det började ösregan och vi ringde M;s äldsta son för att han skulle hämta bort släpvagnen från torget med traktor. När vi själva skulle åka iväg med bilen hade batteriet laddat ut och bilen startade inte så vi fick åka hem sittande i våra trädgårdsstolar på släpvagnen under en pressenning istället. Synd nog så finns det inga bildbevis på spektaklet.

Men vi har en del loppor kvar och ska försöka oss på att sitta på torget nästa fredag också. Om kameran kanske skulle kunna följa med då. Vi satsar på att sommarvärmen håller i sej en vecka till och stadsborna som strömmar in i vår lilla by under sommaren skall hitta till torget då också.

 

Kommentarer
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

När det är mitt uppe i högsäsong med skörd av diverse, samt andra fynd, förstår jag att det inte finns tid för datorn i nån större omfattning.



Ny karriär som torggumma, det låter spännande! Det är alltid roligt att komma på nya, kreativa grepp och kul att träffa folk.



Låter som en händelserik sommar :o) Härligt!

Många varma tankar och kram!

Puss till Pixel o Hurma



Ps. Skulle gärna vilja sett er åka på traktorsläpet... fniss!

2010-08-24 @ 16:25:35
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Cia

Hej torggumman!



Oj vilken kul dag ni hade på torget!! jag brukar själv sälja en hel del på loppis så jag kände igen mig i mycket! Jag fynda häromdan en relativt stor resebur åt sköldisarna. Dit ryms alla fyra jättebra! jag är överlyclig över den. Såna burar brukar ligga runt 70 €, jag fick den för 15 e

Nu skall vi här i Österbotten fira Venetziad, dvs villavslutning. Detta innebär att majoriteten av befolkningen skjuter raketer så det står värre till. Hindar, djur och gamla människor avskyr det dock. Det påminner för mkt om kriget för de äldre. Det går knappt att sova för allt raketskjutande långt in på natten. Många tjuvstartar med skjutandet trots regler när man får skjuta. Jag hörde första smällen just.



Kram cia

2010-08-27 @ 13:05:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0