Skogspromenad

Här har det regnat hela natten och förmiddagen. Men på eftermiddagen började solen titta fram mellan molnen och jag bestämde mej för att gå ut i skogen med hunden. Vis av erfarenhet tog jag med mej en svampkorg och en bytta för eventuella bär. Efter två timmar senare var jag på väg hem dyblöt (det hade inte regnat färdigt ännu, solen bara visade sej en stund för att lura ut alla lata soffliggare) med korgen full av svamp, byttan full med blåbär och en dyblöt pudel med en massa kvistar i pälsen. Halvvägs hemma kände jag att jag inte orkar bära korgen hem så jag ringde dottern T som sen kom och mötte mej i skogen och bar hem svamp och bär. Några småsura fräsningar om att man inte behöver plocka mer än man orkar bära hem fick jag mej tilldelad.

Nu ligger de dyblöta blåbären på en ungsplåt i ugnen som står på 50 grader, för att torka. Jag har aldrig provat på att torka blåbär förr, men det borde ju gå.



Svampen borde någon rensa, troligtvis jag själv sen när kroppen har återhämtat sej.



Och den dyblöta pudeln ligger i min obäddade säng och sover. (Det är farligt att bädda sängen, då kan man bli överfallen av små otäcka dammkvalster på nätterna. Det är mycket bättre att sova på sand och skräp som hunden släpar in)


Kommentarer
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Oj, vilka fina trattisar! Ja, blåbären också!



Bry dig inte om dylika uttalanden som att inte plocka mer än... Det här kommer ju hela familjen till godo!



Och du och Pixel hade det härligt i skogen kan jag tro trots lite regn och kvistar i pälsen :o)



"Det är mycket bättre att sova på sand och skräp som hunden släpar in" skriver du. Håller helt med!

En sväng på stranden med Freja så är min säng som ett grustag... men man vänjer sig, eller hur?



Varma kramar

din smärtsyster

2009-09-19 @ 19:24:30
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0