18.12.2007

Nu har försäkringskassan "friskförklarat "mej igen en gång. Den här gången gällde det min ansökan om att få en uppföljningsperiord på min neurologiska rehabilitering och ansökan om fortsatt fysioterapi och lymfterapi för nästa år. Nej. nu är jag inte tillräckligt handikappad för att dom skall ta över vårdansvaret för mej från vårdcentralen, fastän jag redan har blivit beviljad handikappbidrag för svårt handikapp, från samma instans. Än en gång drar dom undan mattan under mej. Så imorgon blir det igen att trava in på vårdcentralen och snällt be om ännu ett år med deras betalningsförbindelse för min rehabilitering. Till all tur är det den minst byråkratiska och mest möjliga inrättningen i denna djungel. Skulle jag ha fått betalt för varje papper, ansökan och överklagelse som jag har skrivit under de här åtta åren skulle jag vara miljonär vid det här laget. 

Till all tur hade jag ett psykologbesök inbokat genast efter besöket på försäkringskassan. Men jag skulle ha behövt lite mera tid att först smälta nyheten förrän jag skall servera den för psykologen. Det är ju först nu här hemma som informationen riktigt har hunnit in i min tröga hjärna. Min första reaktion när det händer nåt bedrövligt är alltid att börja skratta lite små hysteriskt.

Jag fick ett tips på en bra julklapp till min särbo eller en från honom till mej, lite beroende på vems pengar som skall användas till att förverkliga planen, av psykologen. Vi håller på att glida isär, mest beroende på att jag inte mera är med i yrkeslivet utan går hemma och slår dank och att han är arbetsnarkoman och aldrig bara kan slappa tillsammans med mej. Arbetsnarkoman har jag också varit tidigare och då kunde vi ta till vara den små stunder av gemensam ledig tid som vi hade på ett mycket effektivt sätt. Men nu är jag alltid trött och har ont och sen har vi två tonåriga döttrar som ser till att vi inte skall ha någon tid på tuman hand mera. Små barn går och lägger sej i tid på kvällarna, men det gör dom inte sen mera när dom kommer i tonåren. Det är nog oftast jag som somnar först på kvällen i vår familj. Så nu ska vi försöka komma iväg och resa lite, en kryssning till Stockholm räcker kanske till. Mera orkar jag inte med. Förslaget mottogs positivt också av min bättre hälft.

Jag har gått ner 600 gram i vikt på en vecka. Nu är jag stolt över mej själv, ända tills jag stiger på vågen nästa gång och märker att jag gått upp lika mycket och kanske lite till.

Kommentarer
Postat av: Kristina

Gunveig!
Vad försäkringskassan håller på! Är det någon slags uttröttningsmetod dom försöker med? Puh, vad jobbigt.
Mig har dom kallat till en utredning i januari.
Vi får försöka hänga med så gott vi kan.

Jag hoppas ni får komma iväg på en härlig resa och ägna er åt varandra!
Var stolt över dig själv för viktminskningen!
Varma kramar din syster Kristina

2007-12-18 @ 22:29:24
Postat av: Nisse

Kan egentligen inte begripa av vilken anledning de tvunget ska bråka? Är det inte solidariska skattepengar som ska betala den s.k. grundtryggheten? Och om då FK eller vården betalar, det kvittar väl?

Ge dig inte!

2007-12-18 @ 23:17:24
URL: http://blogg.ngn4u.com
Postat av: Bille

Gunveig:
Inte klokt vad FK. kan styra och ställa, inte minst med alla pappren dom skickar. Men att någon gång ringa och bara fråga hur vi har det, nix där. Men bedömbar vårt hälsotillstånd utan att ens sett oss det kan de. Hoppas det ordna sig, jo det måste det.
Jag fick ett brev i går från FK. Också något konstigt på gång. Är ombedd att skicka en NY ansökan och läkarutlåtande, jaha..? sen kommer det:
?Du måste själv be din läkare skriva ett läkarutlåtande eftersom FK inte ombesörjer det.? VA???
Är det verkligen så här. jag fattar väl inte -igen?

För er hoppas jag, att ni får komma i väg bara ni två,
Det är så viktigt att få rå om varann ibland, vardagen är så krävande och jobbigt ändå..

Tänker på dig!
Kram!

2007-12-19 @ 13:08:01
URL: http://bille-ryggont.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0