Tillökning igen

I akvariet den här gången. I måndags fick skäggmunsmalmamman Akka med sina 22 ungar flytta till en djuraffär. Kvar blev bara pappa Rontti. Akka och Rontti bodde tidigare i varsitt akvarium, men sen började det ena läcka och dom fick flytta ihop. Till följd av detta föddes den ena kullen malbebisar efter den andra. Till sist plockade jag bort stubben där Rontti hade sin grotta i vilken han födde upp sina avkommor. Men det hindrade honom inte från att lyckas skydda något litet yngel i taget och antalet malar bara växte. I utbyte mot sin fru och barn fick Rontti tillbaka sin högt älskade stubbe och det verkar han vara nöjd med.

Det är också andra arter som håller på att försvinna från mitt akvarium. Kilfläcksrasbororna som var 8 från början finns det bara en kvar av och det samma gäller riotetrorna som faktiskt var 30 stycken när dom kom. Av dom svarta fantomtetrorna och neontetrorna finns det ännu små stim kvar av.

Guppyna lyckades jag också nästan utrota, eller det skötte dom så bra själva pga av inavel. Men sen kom mellan dottern med fyra nya fräscha honor till mej och idag har det fötts åtminstone 10 stycken små guppy-yngel. Troligtvis och förhoppningsvis var dom gravida redan när dom anlände. Jag har några små skabbiga hanar kvar av egen "uppfödning" men jag har inte sett att dom skulle visa något större intresse för honorna. Inavel tycks påverka på både storlek och livslängd hos guppyna, men också konsten att föröka sej.

Nu låter det som om det var nästan tomt i akvariumet, men det är det minsan inte. Svärdbäraren är kvar och har förökat sej ganska kraftigt den sista tiden. Det vimlar av små och lite större svärdbärarbarn. Jag har ett par gamla stora svärdbärare, en hane och en hona som har varit med från början. Men dom är båda sterila. så jag har köpt in nya honor och fått hanar från dotterns akvarium och dom har förökat sej. Det är bara en bråkdel av ynglen som jag lyckas få syn på i tid, innan dom blir uppätna, och flyttade till baby bassängen men det räcker till. Det konstiga är att alla yngel verkar vara hanar. Så jag får fortsätta med att byta dom mot honor i djuraffären. Men det passar mej, för då undviker jag att inavla dom också.

Kan också tillägga att det finns tecken på äggläggnings aktivitet i sköldpaddsrummet. Det är Hurma som har visat små tecken på att vara gravid. Men det är inte säkert ännu, det kan hända att hon bara försöker visa för Miira att hon står högre i rang. Gravida sköldishonor brukar bestiga andra honor, precis som hanarna gör, i slutet av graviditeten. Men dom kan också göra det för att göra upp om rangordningen.   

Kommentarer
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Oj, det är verkligen en livlig aktivitet i dina akvarier! :o) Men jag antar att du planerar att ha kvar fiskar?



Bäst är att Hurma kanske ska ha små bebisar! Det vore ju jätteroligt!

Ja, såvida det då inte är för att sätta Miira på plats. Bäst i så fall att göra det snabbt och ordentligt så det är klart vem som bestämmer!



Tänker på dig och hoppas du mår så bra det går!

Kram!

Kristina

2011-01-26 @ 23:23:17
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Gunveig

Kristina



Akvariet skall nog vara kvar, men inte tetrorna. Vad för art jag ska prova med istället vet jag inte ännu. Akvariet är allt för litet för att ha någon mer spännande art.



Jag önskar också små Hurma bebisar, men hon skulle kunna vänta med sina ägg tills Arthur vaknar och hinner befrukta dem. Annars jobbar hon i onödan, ifall hon inte har någon liten spermie på lager.



Här mås det väl så där halvhyggligt, kroppen längtar efter sol och värme.



Ha det så bra i din koja.



Kram

2011-01-27 @ 08:43:05
URL: http://smartdagbok.blogg.se/
Postat av: cia

Hej Gunveig!



Min första tanke när jag läser detta inlägg är: Oj hur kan du hålla reda på alla fiskar, kön på dem etc?? Jag blir helt virrig när jag försöker tolka det du så enkelt beskriver. Fattar ingenting! Men du är ju duktig på allt du företar dig! Så jag är inte förvånad.

Spännande om du eventuellt har ägg på kommande. Jag vill tacka dig Gunveig för all info du alltid är redo att delge mig angående sköldisar och nu då min Klara fått ägg och så. Du har lärt mig mycket. Jag hoppas jag någongång får träffa dig "live".



Allt gott!



cia

2011-01-28 @ 19:29:28
URL: http://livet och sköldpaddor
Postat av: Nisse

Många barn blir det...

2011-01-28 @ 23:41:59
URL: http://blogg.ngn.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0