Neuropsykologisk rehabilitering

Första besöket hos neuropsykologen, som jag skall träffa en gång i veckan ett år framåt, är över. Första känslan var nog att det här kommer att bli bra. Man har träffat en hel del stolpskott under den här 11 år långa resan, men det här var minsann inget sådant. Bollen är redan i rullning på flera platser efter dom första 45 minuterna.

Bollen är också i rullning inne i min hjärna. Jag känner hur den slår emot skallbenet med otrolig kraft på lite olika platser, oftast bakom ögonen. Jag har HUVUDVÄRK, en elakare sort som ilar på i mitt huvud tom av en sväljning. Orsaker finns att välja av: 1. Ett försök till att tömma växthustaket på snö igår. 2. Flera nätter med mycket lite och orolig sömn. 3. Spänningar inför mötet med neuropsykologen idag 4. En veckas uppehåll i lymfterapin som ökar på svullnaden 5. Inflammation i/runt en kota i ländryggen som förosakar ilande smärta upp i huvudet pga för högt tryck. 6. Det är j..ligt halt ute och min hund vägrar att utföra sina stora behov på gården, vilket resulterar i korta men mycket ostadiga promenader längs en ishal landsväg.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Här ska du gå in o titta på bilden av pudde med skägg.

http://paviaaniboogie.vuodatus.net/

2011-01-13 @ 16:25:26
URL: http://handgjortavmig.blogspot.com
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Tittut ur kojan!



Det låter verkligen bra och det tycks som att du träffat rätt person!?

Att du får komma dit varje vecka hoppas jag blir en bra "avlastning" för dig, berätta om hur du egentligen har det för någon som har erfarenhet och fattar vad det handlar om.

Jag har en känsla av att du inte riktigt fått den chansen innan?



Din huvudvärk låter mindre bra... hoppas du ger dig med punkt 1!! och att 2 och 3 hänger ihop och nu blir bättre. Att lymfterapin kommer igång igen så elemineras punkt 4. Hoppas det blir mindre halt med tanke på punkt 6 och 5:an får det bara inte vara!

Har du haft det innan och vad gör man då?



Jag tänker på dig!

Varma kramar och

puss till Pixel och Hurma!

Din smärtsyster

2011-01-14 @ 10:13:20
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Gunveig

Kristina



Jo, jag har träffat rätt person. Jag har ju träffat neuropsykologer tidigare men då har det bara varit fråga om att testa så mycket som möjligt för att få fram bevismaterial. Men nu handlar det om rehabilitering, i första hand få verktyg för att klara av vardagen. Jenny skall vara med ganska ofta så att hon också får tips om hur vi skall jobba här hemma. Uppgifter och läxor får vi också varje gång.



Huvudvärken: Snön på växthuset är borta, jag har sovit bättre nu två nätter och 3:an är borta, lymfterapin är igång igen och det känns bättre. 5:an finns där och går inte något att göra åt, en disk i ländryggen är förstörd och kotorna gnaver mot varandra fortfarande, det är bara att vänta på att kroppens egen steloperation är färdig. Min fysioterapeut förklarade för mej vad det är som gör ilningarna upp i huvudet, det är något med ökat tryck, men mitt minne har kastat ut den informationen. Halkan går det inte att göra så mycket åt, men det har blivit skare nu, som håller Pixel, så han igen kan komma åt sitt hörn av gården där han kan uträtta sina behov.



Tänker på dej också, jag föreställer mej att du har byggt en koja av en stor filt och med massor av dynor i, i vilken du sen sitter med din skrivbok och penna i ficklampsskenet och plitar ner det som kommer att bli en bok. Det går inte att föreställa sej att du byggt din skrivarkoja ute i skogen i snön, där jag vet att du helst skulle vilja hålla till. Men det kommer framåt våren.



Pixel och Hurma (hon är vaken nu) skickar nospussar.



Kram!

2011-01-14 @ 12:27:51
URL: http://smartdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0