Funderingar

Idag är det en sån där riktig regn och rusk dag när man tittar ut genom fönstret, men går man ut så känner man att sommarn fortfarande hänger kvar. Det är varmt.

Jag har roat mej med att plocka vinbär och koka saft och mera svartvinbärsgelé. Den första satsen blev riktigt bra, men sen blev det bara en massa rådd. Fick allt att koka över spisen så mitt kök har fortfarande röda prickar här och där för att inte tala om spisen. När jag sedan fick det värsta bortstädat och fortsatte mitt kok så lyckades jag tappa äggklockan i kastrullen vilket resulterade i mera klott och en äggklocka som lever sitt eget liv. Äggklockan skall pensioneras för så fort man lägger in batteriet så börjar den räkna och ringa för sej själv.

Jag hade besök av en sköldpaddsägare för några veckor sedan som fick mej att fundera på hur jag kan förmedla vidare min kunskap om sköldpaddor på ett enkelt sätt. Så nu skall jag väcka liv i bloggen Sköldpaddsliv som ännu fanns för några år sedan men som sen har försvunnit ut i cyberrymden och går inte att hitta mera. Jag kommer att separera allt som jag skriver om sköldisar till en egen blogg och försöka få till någon vettig översättning till finska. Att skriva på båda språken tar för mycket tid och energi så det får väl bli Google translate. Det skulle vara enkelt att hänvisa nyblivna sköldpaddsägare till bloggen.

Vår Kajsa kanin nedkom med 5 stycken ungar i lördags, men alla 5 var döda. Kajsa mår som vanligt och hennes främsta mål är att få så mycket mat som möjligt, alltid när man närmar sej buren står hon vid dörren och väntar på mera mat. När hon har återhämtat sej några dagar till skall hon få flytta tillbaka till Kasper, som nu är kastrerad. Och så ska dom igen få leva sitt vanliga kaninliv i sin stora bur. Lek och bus och mat. Vi skall också foga ihop den stora sommarburen med deras isolerade vinterbostad så att dom i nästa vinter själv kan välja mellan att vara ute i snön eller inne i värmen.

Imorgon börjar skolan för lillungen min, sista året på hennes yrkesutbildning. Också mitt stora barnbarn börjar sin skolkarriär imorgon. Nog är det lite spännande att börja på ettan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0