Fotbad

Jag har stora problem med mina fötter just nu. Mest med djupa blödande sprickor på hälarna. Så igår tyckte min assistent att jag bhövde få ett ordentligt fotbad. Och det blev riktigt roligt och skönt. Resultatet av badet blev något renare och mjukare fötter men också en ganska spännande dekokt av vattnet. Vi kallar det fotbuljong. Om någon behöver receptet så görs buljongen ungefär så här:

Först tager man en stor ogräsmatta och en gräsklippare som inte samlar upp gräsklippet. Gräsmattan klipps sedan barfota medan den ännu är lite fuktig av daggen som fallit under natten. Därtill behöver man ungefär en halv centimeter med smått grus som täcker den största delen av golvet och också sängen inomhus (tjockast behöver lagret vara just innanför dörren för att sedan bli tunnare ju längre in i lägenheten man kommer) och ett par trädgårdstofflor som är fodrade innanför med sand och muld efter en potatislandsrensning. En hund, helst typ större med förkärlek för bollar, behövs också. Och en gummiboll förstås.

Sn fyller man ett tvättfat med ljummet vatten och fotsalt med äppeldoft, sätter sej ute i en trädgårdsstol, doppar fötterna i fotbadet och börjar med att skura av det mesta av grönt gräs, sand och muld, som täcker fötterna, med en nagelborste.

Sen gäller det att sitta med fötterna i blöt, medan någon försöker skura av resten av smutset med hjälp av fotsalt samtidigt som man kastar gummibollen till hunden som returnerar bollen rakt ner i fotbadet ungefär 2 gånger i minuten, lite beroende av hur långt man klarar av att kasta bollen. Bollen kommer då att vara täckt av hundsaliv, grönt nyklippt gräs, sand och smuts och ger sitt egna pikanta tillägg till fotbuljongen.

När buljongen ser passligt smutsbrun, full med gräsrester och har små fettpärlor på ytan av både dregel och fotsalt, är dekokten färdig. Då kan man lyfta ur fötterna, sluta kasta boll till hunden och hälla buljongen över någon perenn som ser utorkad ut och verkar vara i behov av lite extra näring.

OBS! Det finns ingen garanti att perennen överlever behandlingen, så man kan också hälla vattnet i vasken. Men kom ihåg att dekokten klassifieras som problemavfall.

Ha en bra dag och ta ett fotbad!

Kommentarer
Postat av: Innas

Hej!

Mitt namn är Innas Forsal och jag går tredje och sista året vid den naturvetenskapliga linjen vid Bladins Gymnasium. Jag kommer detta år göra ett projekt om diskbråck och undrar ifall jag kan intervjua er? Är ni intresserad kan ni kontakta mig via email: [email protected]

2011-09-27 @ 22:16:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0