Sköldisägg och silicon

Idag har Hurma lagt sina första 4 hela ägg hos mej. Hon har lagt ägg tidigare men sen hon flyttade till mej för flera år sedan har hon inte riktigt fått till det. Hon har flera dagar redan provgrävt lite här och där, både inne i lådan och ute i hagen, men inte hittat den optimala äggläggningsplatsen. Vi hade ett ordentligt åskväder igårkväll och det regnade ganska mycket. Så idag när hon kom ut i hagen tyckte hon att nu är både temperatur och fuktighet på plats och så grävde hon och lade sina ägg. Nu ligger äggen i kläckaren tillsammans med Steppis 12 ägg.

Nu vet jag också att jag inte kan använda en sån där grej som man sprutar silicon med. Har redan flera dagar hållit på och målat och grejat med Arthurs innelåda och nu var den så långt färdig att det bara var siliconet i fogarna som fattades. Och så fick jag för mej att det klarar jag själv. Resultatet blev inte vackert och knappast fukttätt heller. Silicon finns det nu lite överallt, mest på mina händer. Jag kommer inte att behöva använda handkräm på en lång tid framåt. Jag har gjort en permanent silicon behandling istället. Jag trodde det gick att tvätta av sej när man har råddat färdigt, men så enkelt är det inte. Men det slits väl bort med tiden.


Kommentarer
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Åh, Hurma, hon är duktig hon! Hoppas det blir några riktigt goa små sköldisar efter henne!

När dom väl har lagt äggen, går dom inte dit igen sen? Eller "ruvar" dom på nåt sätt i tron att äggen är där fast dom är i kläckaren?



Vilken himla praktisk siliconbehandling! Slippa dyra kliniker, fniss!



Varm kram!

2010-05-16 @ 19:59:10
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Gunveig

När äggen är lagda bryr sej mamman inte om dem mera, inte om ungarna heller. Det enda som är viktigt för dem är att hitta den optimala platsen att lägg sina ägg på. Det är mycket möjligt att en annan hona också anser att platsen är optimal och gräver för sina ägg där. I fångenskap är det svårt att ordna tillräckligt stort revir till dem.



Kramar

2010-05-17 @ 08:33:03
URL: http://smartdagbok.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Vad spännande med små sköldisar :-)

Har en gång haft en rödörad vatten sköldpadda, men det bet ju en hela tiden, så den fick zoologiska tillbaka :-P



Hoppsan, där ser man att silicon inte är så bra alla gånger ...hi hi



Kramar!

2010-05-22 @ 12:55:44
URL: http://zaphira-mitt liv.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0