Akvarienytt och lite av varje

Jag kan börja med att påstå att jag och den här nya datorn inte riktigt kommer överens. Fortfarande är det en hel del som fattas för att allt skall fungera som jag önskar, men jag orkar inte sitta och klura med det nu. Men vi jobbar båda på att hitta en kompromiss som gillas av oss båda. (alltså datorn och jag)

Fysioterapeut mötet gick över förväntningarna bra, jag har en ny tid bokad till idag. Nyttan av detta är ännu för tidigt att utvärdera.

Ebbas doptavla är färdigbroderad men inte monterad ännu. Min kropp och mina ögon gillar inte att jag sitter allt för länge och petar med sånt där smått. Får se till att få mönstret uppförstorat ordentligt tills nästa barnbarn anländer.

Och sen akvarierna, som nu är två stycken. I det ena växer det fullt med äckliga svarta luddiga alger. Gullrankans rötter är mest angripna och har idag blivit tillbaka petade i en kruka med muld. När jag fått ordning på algangreppet skall dom få flyttan tillbaka in i akvariet. Alla mina svärdbärar yngel verkar bli hanar och idag har igen en stor drös av dem fått flytta till en djur affär. Jag böt ut den förra hanen för en tid sedan för att inte få till inavel och att sedan ha en hel hög med halvvuxna småbrorsor till honorna är inget alternativ.

I det andra akvariet går liemannen fram med stora kliv. Där dör det fiskar dagligen och jag vet inte vad som är fel. I det akvariet bor nu yngsta dotterns tigerbarber som hon köpte för att ha i det lilla akvarie som jag ratade för en tid sedan. Efter en vecka i hennes rum luktade det piss våt ylletröja om akvariet och jag räddade fiskarna därifrån och akvariet har nu flyttat till sin välförtjänta plats uppe på förvaringsvinden. Tigerbarberna har annars skött sin uppgift bra och käkat upp alla inavlade guppy yngel som har fötts i akvariet. Men nu verkar det som om jag har någon dödlig sjukdom som sprider sej bland fiskarna, en hel del guppyn har dött (hurraa!) men också en tigerbarb och några bottenmalar har strukit med, vilket är mindre bra.

Hos sköldisarna är det vår. Arthur har fått sköta sin uppgift all föra sina gener vidare några gånger och det verkar som om ägg skulle vara på gång hos de flesta honorna. En stor säck med trädgårdsmylla är inhandlad och hemburen för att kunna bygga till bra äggläggningsplatser när grävandet kommer igång.

Ute försöker våren komma men det blir bara försök, ena dagen smälter det lite snö men följande dag kommer det ännu mera ny snö istället. Det är inte roligt alls.

Ha en bra dag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0