Höst och fiskar

När det är regn och rusk, kallt och mörkt och sköldisarna mest ligger och sover måste man hitta på nåt nytt att pyssla med. Då kan man alltid skaffa sej ett litet akvarie, Juvel 54, med fiskbebisar som flyttats över från mellandotterns överbefolkade akvarie.



Snabbt blir det lilla akvariet överbefolkat eftersom de små fiskarna växer och blir till större fiskar, och eftersom de flesta fiskarna redan har blivit goda vänner och fått namn så är följande steg att skaffa sej ett större akvarie, Juvel Rio 180. Det är nu gjort och jag väntar på att sandstormen skall lägga sej till vila.



Mitt i sandstormen bor nu en massa med nyinflyttade bakterier som skall ta hand om alger och fiskavföring. Bara vattnet klarnat skall de första skäggmunsmalhonorna (Ancistrus) få flytta in. Sen gäller det att få ordning på pH och GH värden. Efter det blir det dags för ett ganska stort stim av miljonfiskar (Poecilia reticulata), svärdbärarherren (Xiphophorus hellerii) Karl de Mumma med sina fruar Chili, Paprika, Fridolina och några odöpta till och ett stim med 8 stycken kilfläcksrasboror (Trigonostigma heteromorpha) att flytta från det lilla till det större akvariet. En ståtlig kampfiskherre (Betta splendens) finns reserverad i en zoo-affär och ett stim på 20 stycken riotetror (Hyphessobrycon flammeus) är beställda. Dom anländer om 14 dar.  

Lovar att återkomma med bilder när det hela blir färdigt. Om ett sånt här projekt någonsin blir färdigt.

Det lilla akvariet kommer att få stå kvar som barnkammare ifall jag lyckas bra, annars är det bara skäggmunsmalhanen som får bo kvar där. Att han inte får bo med sina honor beror på att han är lite för duktig i sin papproll. Han kanske kan få besöksrätt någon gång, men bara kanske för jag kan inte stå ut med tanken på att behöva spola ner en massa små malar i toaletten.

Ha det så bra i höstrusket

Kommentarer
Postat av: Reneth

Härligt med akvarium. Det hade vi här hemma förr. Det är ganska rogivande att sitta och njut av. Lycka till med dina.



Kram

Reneth

2009-10-09 @ 00:34:43
URL: http://www.svenssonstassavtryck.se
Postat av: Gunveig

Reneth:

Det är otroligt rogivande. Jag förstår inte alls människor som tar stress över akvarieskötsel, jag tycker det är så skönt att pyssla med fiskarna. Det hela började med att jag skulle vara barnvakt till en av döttrarnas yngel när deras stora akvarie fick en vattenläcka. Men snabbt satt jag fast på kroken och ynglen återvänder inte hem tillbaka utan djurfarmen utökades ytterligare. Här bor redan ett större antal ryska stäppsköldpaddor (föder upp sådanna), två dvärgvädur kaniner och min hjälte, en svart mellanpudel.



Kram

2009-10-09 @ 07:19:34
URL: http://smartdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0