Akvarienyheter

Tyckte jag skulle vara duktig och göra veckostädning i akvarierna idag. Började med det lilla där guppyhonorna och fyra svärdbärarhonor har bott den senaste veckan. Jag flyttade över dem för att de började verka  så konstigt runda om magen. Paprika var så trött och rund här i veckan att hon nästan låg på bottnet, men idag har hon simmat runt som vanligt igen. Så jag har ju kikat lite extra ifall det skulle synas något litet yngel, men inte. Så jag började med att damsuga ut två hinkar med vatten och skräp från bottnet, rensade ut lite växter som har växt sej för stora och sköljde ur innerfiltret. Sen när jag skulle fylla på nytt vatten såg jag något litet orangefärgat som simmade omkring, ett litet svärdbärar yngel. Dom andra i kullen har jag kanske spolat ner i toaletten eller så har dom blivit mat till några hungriga mammafiskar. Men nu guppar den lilla omkring i en liten babybur i ett hörn i det stora akvariet. Nilla och Mimi var redan här för att titta till sitt första "barnbarn". De guppyn och svärdbärare som jag har är ju födda i deras akvarie.  

Igår anlände också mina nya riotetror. Så det är många nya fiskar i akvariet nu. Jag har försökt fotografera dem, men det är omöjligt att få någon ordentlig bild med min kamera. En del nya växter blev det också på måndagen när jag shoppade i Helsingfors.

Nu skulle den lilla nyfödda behöva få ett namn. Förslag?

Kommentarer
Postat av: Nonna

Ja dom är både spännande och rogivande de där fiskarna men jag har varit tvungen att distansera mig lite, det blev för jobbigt då vi hade så många vackra guppies i början och de dog o dog så till sist var det ingen kvar. De är nog den flitigaste av dem att skaffa barn, men den mest sönderavlade sorten också, så det är svårt att få bra gener.

Deras ryggrad blev böjd och de blev deformerade och sen dog de. Guppien är ju väldigt vacker och så klart populär och det är så kul att få bebisar och följa dem. Nu finns det glödbandstetror, kardinal- och neontetror, en gurami, en gammal black Molly som är stooor, en mixed Molly, två zebrafiskar och fyra malar samt en guppie. Akvariet, Rio Juvel 240, är lättskött eftersom det är så pass stort och vi fått bra balans, men nu har vi lite för lite fiskar.

Vi har flytväxter och bottenväxter och ihåliga stenformationer så de har skydd ibland vill de ju gömma sig. En intressant och inte så tidskrävande hobby, maken byter ett av filtren varje vecka och de andra 4 efter behov.

Hoppas du får ha det något sånär bra och får den hjälp du har rätt till, jag ser ju att du får strida ibland med myndigheter och vårdgivare. Kanske borde även du ha varmare klimat och få må bra i värmen - vinterbadare som du är!

Ha det så bra!

Kram Nonna

2009-10-25 @ 08:27:24
Postat av: Gunveig

Nonna



Nu har jag räddat 5 små guppy yngel också:( Hade inte tänkt göra det alls eftersom dom jag har alla är syskon med varandra, men sen kunde jag ju inte låta bli när jag såg dom och redan hade babyburen igång. Det är just inaveln som gör att dom blir deformaerade och icke livsdugliga. För att få fram dom vackra varianter som finns är det inavel som gäller. Läste på en del i Svenska guppy sällskapets hemsidor och blev riktigt illamående över hur det går till. Nu har jag ju separerat honorna från hanarna och så har jag beställt en köttätande växt till akvariet som skall se till att ynglena försvinner innan jag hinner rädda dem.



Ännu känner jag inte av kylan och mörkret, men jag vet att det kommer framåt julen. Det är då jag borde få resa till solen.



Kramis

2009-10-25 @ 09:53:40
Postat av: Nisse

Dra fram en stol eller ett mindre bord om du inte har ett fotostativ.



Då kan du ta bilder utan blixt - det blir lättare då och ofta snyggare.



Ibland kan man få irriterande reflexer i akvarierutan från motsatta fönster i rummet t.ex. Försök att täcka för den reflexen utan att ta bort för mycket ljus.



Namnförslag: rödde



Kramar!

[från Turkiet]

2009-10-26 @ 09:11:18
URL: http://blogg.ngn.nu
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Nilla, Mimi,Paprika... kanske

Mysan eller Flip?



Kramar!

2009-10-28 @ 22:05:54
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Gunveig

Nisse:



Jag har problem med ljuset från det stora fönstret, ska prova din teknik när det blivit mörkt ute.



Kram

2009-10-29 @ 12:20:40
Postat av: Gunveig

Kristina:



Flip låter bra, nu har jag ju hittat flera yngel och varje morgon är det någon av de nya, som jag trodde var miljonfiskyngel, som har blivit orangefärgad. Så nu vet jag inte mera vem som är Flip. Men sen när dom blir större och man igen kan skilja dem åt på utseendet så ska en av dem heta Flip.



Kram

2009-10-29 @ 12:27:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0