Dag tre

Idag har jag fått svar på en hel del frågor som uppstod efter den förra perioden här. Jag fick nog långa utförliga utlåtanden hemsända, men energin har aldrig räckt till att ens läsa igenom dem, än mindre försöka ta reda på vad som egentligen menas med texten. Om jag nu lyckas få nerplitat allt det som jag vill så är det varning för långt inlägg. Blir det inte långt så vet jag att det är hjärnskadan som igen en gång har vunnit över viljan.

Under min träff med talterapeuten idag började vi med en uppgift om "social kompetens" (hittar inget bättre ord) Det här gör vi för att jag själv anser mej vara osocial eftersom jag inte mera klarar av att komunicera så som jag har gjort tidigare. Meningen med uppgiften är att vi skall göra listor över vad jag är bra och dålig på i sociala tillfällen. Det som jag är dålig på skall vi sen försöka hitta något sätt att kompensera eller träna upp (tredje listan). Den fjärde listan blir sedan dom olösliga problemen.

Eftersom den här uppgiften är abstrakt klarar jag inte av att göra den själv, utan min talterapeut fungerar som min sekreterare och "hjärna". Jag skall offentliggöra resultatet här när uppgiften är klar.

På eftermiddagen hade jag träff med neuropsykologen. Hos henne gick vi igenom resultaten på de neuropsykologiska tester som gjordes när jag var här senast för två år sedan. Då gjordes ett batteri med tester som visar att min intelligens ligger över medeltal, men alla uppgifter som kräver minne, koncentrationsförmåga och snabbhet ligger långt under medeltalet. Jag har en fint gjord skylt, som jag kan använda mej av tex om jag besöker en läkare som jag inte har träffat tidigare, som kort beskriver mina svårigheter med att kommunicera. Den första meningen på skylten är att hjärnskadan inte är ett förståndshandikapp. Men ändå så tolkar jag mej själv som korkad och trög. Ja, trög är jag väl eftersom jag är så långsam, men inte korkad. Nu måste jag lära mej själv att se på mitt hjärnskadade jag på ett nytt sätt. Det behövs en hel del träning till det kan jag tro.

Hos neuropsykologen har jag också fyllt i en blankett över hur ofta jag glömmer namn, ord, min grejer och sånt. Det var ganska enkelt, det blev ett kryss på alternativet Flera gånger dagligen nästan på alla frågor. Nu är det meningen att mina närmaste skall fylla i samma blankett för att få en ordentlig översikt över hur minnesproblemen påverkar vardagen. Nödvändigt!!!!!

Neuropsykologen gör också upp en fin strategi över hur vi skall kunna bevisa för försäkringsbolaget att jag har en hjärnskada (som hittills inte har synts på röntgenbilder) och att den kommer från olyckan. Borrelian kommer kanske att försvåra och möjligtvis omöjliggöra den här proccesen, men vi skall försöka. Strategin kommer att innehålla ny magnetröntgen av hjärnan (möjligtvis en traktografi, som ännu används bara i forskningssyfte), ny uppföljande undersökning av en psykiater som jag har träffat för några år sedan och nya syntester hos en neuro-oftamolog. En utvärdering av en neurokirurg över den misslyckade operationen som ledde till syrebrist i hjärnan finns också med på listan. 

Lite avslappnande skoj har jag också hunnit med idag. En kort promenad, vattengymanstik i terapibassängen och restaurang midddag med gubben har funnits med på schemat. Maten här är som jag redan nämnde ingen höjdare, så Vesa skämmer bort mej med att ta mej med ut och äta på kvällarna om han inte jobbar. Det är ganska konstigt att det skall behövas en sjukhusvistelse för att vi två skall kunna ha lite kvalitetstid på tumanhand.

Jag vann över hjärnskadan idag!!!!! Det blev ett ganska långt inlägg.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Ojj, du har verkligen gjort det kanon att orkat skriva så mycket och långt! Grattis!!



Hoppas nu att allt går vägen för dej och att inte nu borrelian ställer till en massa förtret.



Ja, visst är det underligt att det måste "ske" nåt extremt för att man ska "se" varandra igen ;-)



Du/ni verkar ha det rätt mysigt trots allt "bök" :-D



Ha det gott SmärtSyster å många varma kramar!

2009-06-27 @ 23:08:59
URL: http://zaphira-mitt liv.blogspot.com
Postat av: Nisse

Jag gillar den optimistiska andan. Tänk vad bra om du kunde få till det så allt blev rätt gentemot försäkringsbolag och er försäkringskassa.



Kramar!

2009-06-28 @ 23:55:56
URL: http://blogg.ngn.nu
Postat av: trafikskadad

Hej!



Jag har med intresse läst i din blogg.



En svår trafikloycka för en massa år sedan ledde till vad som först kallades halsryggsdistorsion och whiplash. Långt senare m hj a en mycket kunnig privat läkare blev jag skickad till Finland för att göra en funktionell magnetkamera undersökning av halsryggen. Det konstaterades mycket omfattande skador, allt ifrån subluxation C0-C1, atlantoaxial instabilitet med myelopati, centrala diskprolapser C4-C7. Senare har man även sett kotglidning C3-C4. Har sedan många år hjälp av hemtjänst. Använder ortos.



En mindre neuropsykologisk undersökning gjordes för fem år sedan som bekräftade problem. Dessa problem tycker jag (och omgivningen) har blivit större, så en ny gjordes förra året.



Känner igen det du beskriver; själv har jag taskigt RAM minne (arbetminne), långsam, blir lätt utröttad, påverkan på uppmärksamhet, tappar tråden (fram plockningssvårigheter), dålig tidsuppfattning

alltså hjärnpåverkan.



I mitt fall finns ingen annan förklaring (av läkare&neuropsykologer 2 st), F-bolag har ännu inte uttalat sig) än att det är olyckan som orsakat problemen jag har, men mekanismen bakom skadorna är inte klargjord. Funderingar går kring frontala delarna av storhjärnan, instabiliteten i övre halsryggen som sänder signaler till hjärnan, liten påverkan på hjärnstammen (har problem med temperaturreglering), smärta eller diffusa skador (CT utan anmärkning).



Jag vet att man kan göra en PET undersökning för att undersöka glukosmetabolismen neuron (hjärnceller) i hjärnan för att konstatera skada. Mycket känsligare metod än CT (med lägre detektionsgräns för skador). Vet att det använts som bevisföring mot F-bolag.

Görs mycket i Tyskland, ska även finnas i Sverige.



Kan vara så att du har diffusa axonala skador.



Jag förstår dina problem när man träffar nya läkare. Jag har haft mycket problem att bli trodd för jag har en hög akademisk examen, vilket inte går ihop med att man kan ha svårt med simultankapacitet och vara långsam och inte få fram vad man vill. Det kan leda till att läkare drar felaktiga slutsater kring status, behandling etc. Bra att ha skylt!



Jag kommunicerar med husläkaren per brev emellanåt för då kan jag skriva lite i taget, fundera, ändra och på det viset lättare få fram det jag behöver ha sagt.



Roligt att du verkar ha en mycket intresserad neuropsykolog som anstränger sig för dig. Hoppas att ni kan bevisa din/ dina skador. Fortsätt skriv. Nyfiken på metoden du nämde.



Lycka till!



2009-07-04 @ 16:18:40
Postat av: Anonym

Charlotta och Nisse



Här är ganska mysigt och otimistiskt. Åtminstonen har jag märkt att det finns nya verktyg att ta till i striden med försäkringsbolag och FK.



Kramar



Trafikskadad



Det är en diffus axonskada jag har, men också problem med synen pga syrebrist under en prolapsoperation som gjordes år 2000. Men försäkringsbolagen här i Finland tolkar hjärnskador som en av olyckan oberoende diffus neuropsykologisk syndrom. Det är en term dom alltid tar till i såna här fall, och ingen ersättning betalas ut.



Roligt att du tittade in, du är välkommen tillbaka.



Kram

2009-07-05 @ 20:52:19
Postat av: kaktusblomman

Jag förstår att det är svårt för dig att " bevisa" att dina problem härrör från skadan. Jag har liknande problem med trötthet, uppmärksamhet och koncentrationsstörningar mm av trafikskador. Men problemet är att flera orsaker kan ligga bakom desssa symtom och att det är svårt att bevisa genom rtg och provtagning om man inte har synliga skador på hjärnan. Smärta, stress och depressioner kan ge liknande symtom.



Men t ex neuroposykologsika test kan vara en bra hjälp för att ställa diagnos.Vad som är viktigt är att de som skriver utlåtanden klart uttalar att det är pga skadan du har dessa kognitiva problem.



Kramar från din smärtsyster

2009-08-12 @ 23:44:04
URL: http://levamedsmarta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0