9.2.2008

Jag har slängt ut mitt antivirus program. Låter kanske radikalt och jag funderade länge, men nu är det gjort. Min dator är väl över tre år gammal om jag räknat rätt. Vilket betyder att den är helt stenålders och orkar inte mera köra det fina antivirusprogram som hör till bredbandet men som jag nog betalat extra för ändå. Det här är inte första gången jag stöter på samma problem. Vi skaffade nya datorer på jobbet en gång för att dom gamla inte klarade av att köra antivirusprogrammet utan att bli oförskämt långsamma och haka upp sej med jämna mellanrum. Så nu har jag ökat på livslängden på min dator genom att kasta ut skiten och installera ett mycket mindre gratisprogram i stället. Och aktivera XP:ns egen brandmur. Nu väntar jag på att det skall komma någon förfrågan varför jag avslutade abonemanget på antivirusen men inte på bredbandet. Då skall jag fråga om det är med flit som dom låter programmet med dagliga uppdateringar växa så stort att en lite äldre dator inte orkar köra det. En komplott kanske... För att få folk att byta ut sin dator fastän den fungerar helt bra.

Sen har jag haft några intressanta sköldpadds diskussioner i cyberrymden. Jag har alltid en konstig förmåga att reta upp folk med min syn på sköldpaddsskötsel. Med den skillnaden att när jag samtalar med någon i Sverige så anses jag allt för bohemisk eftersom jag försöker känna efter vad just mina djur vill och behöver och inte alltid följer de strikta råd och regler som finns. När jag framför mina åsikter till andra finländska sköldpaddsägare så anses jag hålla allt för strikt på reglerna. Sanningen är den att i Sverige har man mycket större kunskap om sköldpaddor än vad som finns här i Finland. Här är det många sköldisägare som ännu går efter den information som det fanns i början på 90-talet. Jag har valt att låna det jag tycker är de bästa bitarna och satt ihop det så det passar mej. Vissa saker skall vara rätt, såsom mat, belysning och temperatur. Men sen behandlar jag mina sköldisar som olika individer med olika behov inte som en grupp vilda sköldpaddor som skall ha så lite kontakt med människor som möjligt.

Nu väntar jag bara på att min dotter skall hämta mej till vårt dagliga dopp i det kalla vattnet och sen i säng. Vi har nu valt att gå och simma sent på kvällen då det är tyst och lungt i byn. Då behöver man ingen baddräkt vilket ökar njutningen med ungefär 100%. Ingen iskall baddräkt att krångla sej ur när man kommer upp ur vattnet.

Kommentarer
Postat av: jenny

Jess mamma, bra gick det idag oxå. Mårten blev besviken över kamerorna =O. Sov gott

2008-02-09 @ 21:40:52
Postat av: Gunveig

Vi kom på att hamnområdet har kameraövervakning. så det kan vara någon på kommungården som har roligt åt vårt nakenbadas om dom tittar på övervakningsbanden. Nej, det fanns ingen kamera riktad mot badplatsen, det kollade vi i går kväll innan vi hoppade i, nakna.

2008-02-10 @ 11:26:57
Postat av: Nonna

Det kan ni väl bjuda på, har dom inget annat att pyssla med än att kika på badande kvinns?
Dom skulle säkert inte våga hoppa i själva!
Om sköldpaddor vet jag ingenting, men jag har fotat en i Loroparken på Tenerife förra sommaren som var väldigt stor och förmodligen gammal. Klart att dom väl är individer som alla andra, och om dina sköldisar verkar må bra så finns det väl inget att reta sig på. Du vet det finns lika många åsikter som det finns människor.
Sköt om dig i kallvattnet!
Kram Nonna

2008-02-10 @ 14:42:10
Postat av: Nisse

Antivirusprogram:
Håller med, det börjar bli lite för 'bökigt'. Ska du köpa ny dator måste du liksom tänka dubbelt. Antivirusapplikationen ta hälften av processorfarten.
Men det mesta går att koppla bort. Du kan begränsa kontrollerna till sådant som 'bara' kommer in till datorn. Per standard är antivirusprogrammen inställda på att kontrollera även utgående (i fall du skulle vara 'infekterad'). Dessutom kontrolleras all s.k. intern filflyttning också (ifall du skulle ha ett virus som håller på att sprida sig).

Så, om du bomsäkert vet att du inte är 'smittat' så avbocka alla 'interna' och 'utgående' kontroller.

Utmaningen blir att klura ut 'hur'?

'Vinterbad:'
Och de där nedkylningarna har fortfarande positiv effekt?

Sköldisar:
Ja det jag läst om sköldisar och ditt förhållningssätt gentemot dessa vandrande små krigshjälmar säger mig att den kompetens, du har, överstiger mångas 'förståsigpåare.

Kramar!

2008-02-10 @ 21:16:19
URL: http://blogg.ngn4u.com
Postat av: Bille

Gunveig!
Förstår inte vad det är för kalla kårar som smyger över ryggen på mig :0)Du är en tuff lady du.
Ang. Antivirusprogram så har jag samma problem där, de ?gratis? antivirusprogram jag hittat på nätet får man ju hålla koll och uppdaterar själv, och varar många gånger inte länge, ibland bara ett par månader.

Va rädd om dig ute i det kalla vattnet.
Kram Din smärtsyster

2008-02-11 @ 10:37:41
URL: http://bille-ryggont.blogspot.com
Postat av: Gunveig

Nonna:
Samma sak kom vi fram till. Har kommunens tekniska personal inget annat att göra än titta på nakna badande kvinns, så bjuder vi på det. Ingen ordentlig titt blir det heller för vi är ganska snabba av oss för det är ordentligt kallt.

Nisse:
Antivirus; jag gav upp på att klura ut hur och avinstallerad skiten. Och jag har för mej att själva motorn som styr programmet också är stor och långsam och den rår man ju inte på. Vinterbadet; kallvattnet känns fortfarande bra, har redan börjat fundera ut hur man kan sköta det på sommaren. Ett dopp i brunnen kanske. Nej men brunnsvatten i en stor så, som man sen vattnar trädgården med när det har hunnit bli ljummet. Sköldisar; Tack, nåt måste jag väl ha gjort rätt eftersom mina sköldisar förökar sej hejvilt. Idag har hanen faktiskt vilodag och ligger och sover inkrupen i dotterns jeans som hon slängt på golvet. Helt fel skötta kan dom inte vara fastän jag ibland går lite mer på känsla än på vetenskaplig information.

Bille:
Det antivirus som jag nu använder heter AVG, finns gratis på nätet, uppdaterar sej själv och borde inte ha någon tidsgräns.

Många varma kramar till er alla

2008-02-11 @ 19:08:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0