23.2.2008

Jag är igen på landsflykt från sovrummet. Gubben har jobbat natt och kom hem för att sova för en stund sedan. Så då tar jag min bok, mitt täcke och mina dynor och flyttar runt i huset efter en passlig plats att fördriva tiden tyst och stilla. Nu hamnade jag här vid datorn. En vilodag är nog precis vad jag behöver.

Igår hade jag stora planer på hur här skulle städas och bakas. Men det blev det inget av, för en av mina sköldishonor fick för sej att hon skulle lägga ägg. Och vi blev alla sittande vid sköldislådan för att följa med händelsen. Tre ägg blev det som nu ligger i kläckaren. Mer om det finns det på min sköldisblogg på http://www.bloggen.fi/skoldpaddsliv/ Det är alltid lika facinerande när det blir tid för ägg. Då stannar det andra livet upp fastän vi nu redan har varit med om händelsen flera gånger. En massa sms flög genom luften mellan yngsta dottern som är på skriftskolläger och mej. Sen när det blir tid för kläckning så slutar jorden att rotera, då finns det knappt några hinder för att alla inte skall samlas hemma vid kläckaren. Runt första maj skall det ske om dom här äggen är befruktade.

Min tur till Åland gick bra. Det är nog en massa turer i långdansen innan jag kommer så långt som till Saltvik. Först färdtjänsttaxi som kör mej till tågstationen i Karis, därifrån en timmes tågresa till Åbo och sen den långtråkiga båtresan över till Mariehamn. Nu hade vi beställt frukostbuffe, så det gick åt nån timme med att smaka på alla läckerheter. Och sen hade vi en hytt där vi låg och läste resten av tiden. Från Mariehamn blev vi avhämtade med bil för den sista biten ut till Saltvik. Sen gick tiden fort, allt för fort. Vi har alltid så mycket att prata om när vi träffas fastän vi pratar i telefon eller på Skype flera gånger i veckan. Följande dag var det samma långa resa tillbaka igen. Lite längre tid skulle jag gärna ha kunnat vara där, men så länge man har en hög med husdjur som är i behov av tillsyn så får man väl finna sej i såna här snabbvisiter. Dottern var nog här flera gånger om dagen och tittade till mina sköldisar, men det räcker inte riktigt till nu när det för endel är parningstid och för några redan tid för äggläggning.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Du har chansen att vinna en bloggdesign på min blogg! Var gärna med & tävla! :)

2008-02-23 @ 08:49:42
URL: http://asanordin.blogg.se
Postat av: Nonna

Så spännande med sköldfolket och deras ägg jag kan för lite om de här djuren, men förstår att det är jätteviktigt att sköta om äggen under tiden de är i kläckningsmaskinen, tar mamman hand om dem sen då de kläcks eller vad händer???
Allt som avleder våra smärtor är fantastiskt, jag kör med Eezespray och det hjälper - just nu!
Kram Nonna

2008-02-23 @ 18:56:20
Postat av: Gunveig

Mamman bryr sej inte alls om sina avkommor. Dom klarar sej själv när dom kläcks. Äter och beter sej som vuxna sköldisar i miniformat. I fångenskap går dom skilt från dom vuxna, annars skulle det bli bara pannkakor av dem. Dom stora mejar ner allt som är mindre än dom själv.
Kram

2008-02-23 @ 20:35:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0