14.12.2007

Idag hos fysiaterapeuten fick jag bekräftat det som jag själv länge har känt. Att min kotor längst ner i ryggen rasslar och rör på sej när jag rör på mej. Ibland känner jag hur dom gnids mot varandra när jag går. Och idag när min terpeut mjukade upp min muskler i ryggen sade han att alltid när han börjar massera så hör/känner han hur kotorna rasslar till och sätter sej på rätta platser. Det beror på att ytan är sliten och gropig. Och diskarna är troligtvis ihoptryckta, så nu får jag väl ta en ny dust med läkaren om den där magnetröntgen, men jag skall vänta till nästa år och se om jag då ryms med i budjeten. Eller om jag igen får till svar att ryggproblem hos nackskadade ofta kommer från nacken. Jag vill inte höra till den där gruppen ofta utan jag vill ha en ordentlig diagnos och reda på om man möjligen kan göra något för att lätta på mina ryggsmärtor. Att jag har ont i nacken, axlarna, armarna och huvudet kan jag/har jag lärt mej att leva med för jag vet vad det beror på och att risken för att en ny operation misslyckas är för stor, men smärtan i ryggen klarar jag inte av att handskas med alls eftersom jag inte har någon vettig förklaring till varför jag har så ont.

Det högg till i ryggen imorse när jag steg upp, få sen om det här blir en periord med lättare besvär eftersom jag genast fick akuthjälp när jag råkade ha tid till fysion just idag. Annars brukar jag bli sängliggande när smärtan sätter igång och skoven kommer på allt tätare. Har funderat mycket över sambandet mellan min keliaki (diagnostiserad i våras) och min ryggrad som inte håller ihop. Om det möjligen kan vara så att jag har gått och haft kalkbrist i en längre tid och fått osteoporos som nu gör att jag håller på att falla sönder. Att ha jobbat inom vården och lyft tunga patienter har säkert också gjort sitt. Måste skriva ner mina funderingar och ta upp frågan med fysiatern nästa gång han beviljar mej audiens, i mars är jag inbokad.

Kommentarer
Postat av: Kristina

Kära rasslande Gunveig!
Jag har också såna kotor så vi är minst två.. Det är bra att du inte nöjer dig med att vara i gruppen "ofta" utan driver på så du får rätt diagnos. Att man nu ska orka det också ovanpå allt..
På mig gjordes en bentäthetsröntgen och där syns väldigt tydligt dessa oregelbundna ytor som "rasslar" och låser sig. Bara ett tips som du kanske kan prata med din läkare om. Har du benskörhet så syns det, och är det kalkpålagringar, som hos mig, så syns det.
Varma kramar

2007-12-14 @ 21:31:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0