Loppisdag

Jag har handlat för 10,35 euro idag, om man fyndar på loppis så behöver det inte bli så dyrt.

Mitt första fynd...



... en köttkvarn för 4,50 euro. Det här är en grej som jag har saknat många gånger, har för mej att jag nog har haft en till låns när ungarna var små. Nu ska det bli till och laga fiskbullar, mald lever och annat gott.

Följande fynd är en samling olika kaffekoppar som ska hänga på krokar jag har i köket. Där har hittills hängt dom här muggarna.



Nu i efterhand kan man fundera vad jag egentligen tänkte på när jag köpte dom för 8 år sen när vi flyttade in i vårt hus. Men det var väl så att när vi skulle flytta upptäckte jag att jag hade ett hiskeligt hopkok av diverse porslin. Och när huset var nytt och fint skulle ju också innehållet i skåpen passa ihop.

(Den svarta katten man ser i bakgrunden är en av dom många jag hade dille på att brodera på allt för några år sedan. Just den där svarta katten sitter på en gardin jag har sytt av ett gammalt lakan, ett loppisfynd det också.)  

Nu är jag tillbaka i hopkoket.



Tadaa, min nya muggsamling som egentligen är en samling koppar. Hos mej ska dom iaf användas som muggar. Jag har surfat och läst en massa inredningsbloggar den sista tiden. Vitt, vitt, vitt ska det vara och kanske lite blått. Mitt kök har alltid varit vitt och blått så jag har väl varit ganska modärn, utan att veta om det. Vitt och blått hade jag för mej att det skulle bli nu också, hade tittat lite på några koppar på återvinningen som jag hoppades på att skulle finnas kvar. Omaka koppar skulle det nog bli det hade jag klart för mej när vi åkte iväg. Kopparna jag tittade på förra gången fanns kvar, men dom var riktigt ordentligt fula kom jag på nu när jag såg dem igen. Så jag började rota och plocka, och så blev det den förhatliga fisfärgen (som vi kallar det) beige. Det enda blåa är några blommor på en kopp som egentligen inte passar ihop med dom andra men som jag bara måste ha. 



När jag stod i kassan och betalade såg jag att det var Kermansavis kopp med texten Äiti (mamma) på. En ganska dyr kopp att köpa som ny. 10 cent per kopp betalade jag. Vi är ganska många mammor som huserar här i huset ibland så vi får väl slåss om den koppen. Min dotter Jenny, en av mammorna, har reserverat den största baljan, den längst till vänster på bilden, som sin kaffemugg. Så då blir det väl jag och min mor som får slåss om mammamuggen. 

Burken det står gafflar i skall det få stå bestick i framme på bordet, hur många gånger hoppar man inte upp från matbordet för att söka ännu en gaffel eller ännu en någonting annat som man glömt när man har hafsdukat till vardags. 



Gafflarna som står i burken på bilden skall flytta ut i trädgårdslandet för att hålla i dom små lappar eller fråpåsar som jag markerar vad och var jag har sått med.

En glaskupa eller glasburk beroende på hur man vill se den köpte jag också för 10 cent. 



Har ingen aning om vad jag skall använda den till, men den är bara så fin så nog hittar den sin plats någonstans. Om inte till något annat så kan jag ju alltid torka dammet av den ibland. 

Så blev det några runda spetsdukar som jag ska ha till lite julpyssel kanske. Och en fin hemgjord gul tygväska som jag skall använda som handväska så länge som det ännu är lite sommar kvar.

 

Det enda inköp som inte är ett loppisfynd är en ny svärdbärarhane till akvariet. Mina många svärdbärarhonor är mästare på att förbruka slut på sina män. Jag tror det är Ludde nummer 4 som jag nu införskaffade till dem. Tidigare föddes det nästan bara hanar hos oss och jag hade problem med att bli av med dem för dom trivdes inte tillsammans. Men nu föds det bara honor och dom har blivit ganska många, troligen runt 30 stycken i lite olika storlekar. Det är väl mängden av dem som sliter ut hanarna så fort. Stackars Ludde nr 4, han vet ännu inte vad som väntar honom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0