Planteringsdag

Solen lyser och dagen är som gjord att peta ner lite frön och plantor i jorden. Den första omgången gurk- och zucciníplantor som jag har drivit upp flyttade ut i växthuset redan vid påsk. Idag fick solhattarna och fingerborsblommorna flytta ut i blomlandet. Och purjolöksplantorna är nu planterade i en drivbänk. Omgång två av gurkor, pumpor och meloner har jag fått lite ny mylla och större krukor idag, likaså tomatplantorna. Och så fort det finns lite ledigt utrymme på arbetsbänken i grovköket så är jag bara tvungen att peta ner några frön till i små krukor. Idag blev det bara krassefrön. Och lite blåklint och silkesblommor som jag sådde ute i en blombänk. Men oj vad jag kommer att ha mycket att vattna på om kvällarna om vi får en varm och solig sommar.

Pixel mår bättre idag, inga hostanfall ännu idag. Och han har också trivts ute i solen hela dagen. Dom flesta av sköldisarna är ute idag. Inne är bara surkärringen Steppi och Hurma. Båda verkar ha ägg på gång och jag vill inte krypa omkring i sköldpaddshagarna och gräva efter eventuella ägg. Så damerna fick stanna inne. Steppi hann med att vända sin kompis Miira på rygg imorse. Det brukar vara ett tecken på att äggen är på väg. Hurma som annars är så matglad har inte rört maten på nägra dagar. Också det är ett tecken på att det kan vara trångt om utrymme i magen.

Kaninerna, Snickers och Kajsa, har rest på semester. Dom skall tillbringa försommaren på handelsträdgården Hagalandet. Där kommer dom att bli beundrade och matade av barn i långa rader. Dom kommer att vara så bortskämda med ständig matservering när dom kommer hem tillbaka efter midsommaren.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0