Sommarväder

Vi har haft ett härligt påskväder och värmen finns ännu kvar. Jag har skaffat mej årets första solbränna, det brukar bli flera. Jag är dålig på att skydda min hud samtidigt som solens strålar gör underverk med min scleroderma. Att smörja in sej med solkräm skyddar ju mot UVB-strålning men det är just den strålningen som gör underverk.

Akvarieflytten är nu gjord, alla fiskarna har flyttat in i sitt nya stora hem och verkar lyckliga. Lyckliga är också dom svarta algerna som jag försökte utrota genom att koka mina stubbar och stenar. Algerna är motståndskraftiga mot både kyla och kokning. Efter att stubbarna har varit på vinden hela vintern och sedan kokats frodas algerna glatt fortfarande.

Ett dvärgguramipar har också flyttat in i akvariet. Försäljaren i djurbutiken lovade att han skulle välja ut ett förälskat par till mej, men det verkar som om han inte har lyckats så vidare bra. Hanen verkar inte ha något intresse alls för sin dam, det är bara mat som gäller för honom. Men jag vet ju inte vad som händer när jag inte är på plats.

Jag har genomlyst sköldisäggen idag och jag såg flera små aktiva sköldisembryon. Ett nytt ägg ligger också i kläckaren. Miira lade två ägg till på tisdagen, men det ena hade hon trampat sönder när hon täckte över dem med jord. Sköldisarna är nu ute på dagarna men jag bär in dem till natten. Temperaturen sjunker envist under nollsträcket på nätterna.

I växthuset och i bykstugan frodas min plantor. Frilandsgurk-, zuccini- och melonplantorna har flyttat ut i växthuset i krukor. Inne i bykstugan står ännu tomatplantorna och en massa blomplantor. Jag får nog trolla till mej ett större växthus så att alla plantor får plats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0