God fortsättning på det nya året

Pixel och jag vakade in det nyå året instängda i sovrummet med rullgardinen ner dragen. Pixel gillar inte raketer och smällare. Enda fram till klockan ett inatt morrade han dovt varje gång som det fräste och smällde i luften. Jag hade en god bok som sällskap, Åsa Larssons Solstorm, så hans morrande och skällande störde mej inte. Men idag är Pixelkillen trött, han vägrar att ens gå ut och kissa. Han gjorde bara en snabb sväng på trappan och konstaterade att det är för kallt att gå ut.

Här är strälande solsken och -10 grader kallt, men det kändes som -30 minst när jag gjorde en sväng till kaninerna med en tinad vattenflaska. Det är ett oändligt spring hos dem nu när vattnet fryser snabbt. Jag kör nu med två vattenflaskor, den ena är inne och tinar upp medan den andra är hos kaninerna och efter några timmar är det tid för byte igen. Kaninerna trivs bra fastän det är så här kallt, oftast sitter dom ute i sin oisolerade del av buren när jag tittar in hos dem. Dom har också en del som är isolerad med bergull i väggarna där dom kryper in om det är för kallt. Mat får dom också i stora mängder nu när det är kallt. Dom ser ut som två runda bollar med mycket päls där dom sitter och trycker. Till våren väger dom säkert två gånger så mycket som dom vägde i höstas med fettlagret hjälper dom att hålla värmen.

Ibland är det bra att ha en långsam uppkoppling till Internet. När jag satt här och väntade på att en sida skulle laddas och tittade ut genom fönstret så skuttade en liten hermelin över gården. Jag har nog sett spår av den flera gånger men trott att det är vår halvtama ekorre som har skuttat på i snön. Vi har fått ett litet lager nysnö inatt så jag kunde genast undersöka spåren närmare. Hon, jag tror det är en hon pga storleken, tycks bo i vår vedhög som är täckt med en pressenning. Därifrån kom iaf spåren och där har jag också tidigare sett spår av henne. Kanske är det hon som håller efter mössen på vår gård nu för vi har inte haft något mössspring på vinden i vinter som det har varit förr om åren.  



Ha en skön vinterdag allihopa!  

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Hade samma problem med Baccus,han låg bara och darrade och hyperventilerade. Men till slut så vart det bättre.



Då igår skulle vi ta en runda, det hade varit hemskt lugnt med skjutande, då vid 20-tiden så klart när vi var ute så var det nåt pucko som släppte en raket el smällare, då var det bara att ta det långa benet före det andra....

Han får verkligen tunnelseende när han är så där rädd, varken hör, ser el nåt, bara in!!



Ha ett bättre 2010!

Kramar!

2010-01-02 @ 18:55:42
URL: http://zaphira-mitt liv.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0