Det snöar, igen

Det här med vinter är ingenting för mej. Den första snön är trevlig och lite kallt får det väl vara, men sen när det bara öser ner mer och mer snö och kvicksilvret sjunker ner under -20 den ena veckan efter den andra så är det inte skoj mera. Nu har vi bara -7 grader men så snöar det ungefär en 30 cm i dygnet istället. Det finns inte en chans att jag skulle klara av att skotta gården nu, till all tur så kör här in en traktor som plogar undan det värsta om man bara orkar vänta tillräckligt länge. Nu måste det till och med skottas för att hunden skall komma ut och göra sina ärenden. Det går en skottad smal väg till hans bajsplats. En massa snö släpar han ändå in, all snö fastnar i en pudelpäls. Nu skulle det vara praktiskt att hålla honom kortklippt så som jag gör på sommaren, men det tillåter inte temperaturen.

Smärtan har igen slagit till med full kraft, jag som tycker att jag har mått så bra hela hösten och början av vintern. Alla leder värker, ryggraden känns som en järnstång, huvudvärken har slagit rot igen och alla muskler har stelnat till. Det här är ju summan av att jag inte klarar av att promenera ute med hunden som jag brukar pga all snö och köld. Att ta mej till terapibassängen eller cirkelträningen har jag inte heller orkat med. När smärtan slår till med full kraft så orkar jag inte alls med att träffa människor. Det är riktigt tillräckligt att behöva gå till matbutiken några gånger i veckan. 

Ortopedbesöket för några veckor sedan gick över förväntningarna bra. Det var en ung läkare som jag fick träffa och han hade gett sej tid att läsa  min journal så han visste vad det handlade om. Han tyckte att jag absolut skall gå på min smärtrehab vecka vår och höst så som jag har gjort hittills. Nu gäller det att vänta och se om han lyckas med att få rehabiliteringsgruppen inom vårt sjukvårdsområde att förstå det också. Min lymfterapeut har också gjort en förfrågan till samma grupp om jag möjligtvis kunde få gå på OMT-fysioterapi några gånger nu när det är som jävligast. 

Men nu skall jag ut och resa, vara lite modig kanske. Det är ju lite klurigt med flyget när jag har svårt att sitta stilla någon längre stund. Och sen med den glutenfria maten i ett främmande land, men det ordnar sej väl. Vi ska bo i en liten lägenhet med eget litet kök så vi får väl kocka själv i värsta fall. Dags medeltemperaturen på Cypern är nu 18 grader ungefär. Det är ju vinter där också. Men skillnaden på -20 och +18 är enorm och lite flera soltimmar än här skall där väl vara. Det var flygtiden som fick bestämma resmålet.  
 

Kommentarer
Postat av: Nonna

Var på Cypern ska ni bo? Det finns massor att se och det är ofta väldigt stabilt väder, så du kan nog tom. får varmare än det sägs. Hoppas du får en bra resa och försök få sitta närmast gången i planet så kan du ta dig en promenad lite då och då.

Jag brukar gå upp och ställa mig en stund utanför toaletterna, där är man i regel inte ivägen för personal o andra och kan sträcka ut ryggen lite.

Om du gillar att cykla så har dom fina cykelvägar och bra cyklar att hyra.

Kram Nonna

2010-02-05 @ 05:51:10
Postat av: Gunveig

Vi ska bo i Limassol. Jag har följt med väderleken där och dom har haft en hel del regn, mera än på 38 år eller hur det var. Men i nästa vecka skall det vända och bli varmt. Vi har bokat platserna längst fram i planet där det är mest rum för fötterna och kanske möjligt att sätta ner Ebba på golvet till en stund, ifall hon är vaken.



Cykla äe ingenting för mej, men vi har planerat att promenera en hel del och titta oss omkring.



Kram

2010-02-05 @ 08:42:09
Postat av: Nonna

Vi var i Ayia Napa 2008 och gjorde en del utflykter därifrån. Till Limassol har vi aldrig varit. Det blir säkert jättebra Cypern är ju känt för att ha mest soltimmar, så om nu regnet kommit o farit så får ni fint! Testa deras öl Leon godare än KEO!

Sköt om er

Nonna

2010-02-05 @ 16:53:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0