Nytt bredband

Nu är jag on-line igen. Skaffade ett annat mobilt bredband igår, vilket tycks fungera mycket bättre än det gamla. Datorn har jag också bytt ut mot mellandotterns dator. En mycket nyare version än min gamla stendrög. Men nu kämpar jag emot Vistas alla konstigheter istället. Jag har vägrat att tänka på att skaffa mej en ny dator just för att jag avskyr Vista som pesten.

Nu har jag varit på röntgen av ländryggen. Det som skulle vara en magnetröntgen bantades ner till en vanlig slätröntgen. Kommunen sparade väl några euron på det beslutet. Svaret var i alla fall ungefär sådant som jag väntade mej. Dom största förändringarna finns i området L IV till S I. Diskarna är ihoptryckta, där finns scleros (vad det nu sen betyder när det är fråga om ryggraden) och osteofyter. I de nedersta facettlederna finns också artrosförändringar. Hela svanken har rett på sej men kotorna ligger i linje och strukturen är annar jämn. Så nu gäller det bara att vänta på att osteofyterna växer till sej och "stelopererar" länden på naturligt sätt. Tills dess skall jag träna och stärka de djupa magmusklerna. Jag har varit hos fysioterapeuten idag och fått övningar för det. Nu gäller det bara att hitta balansen i vad min lätt irriterade nervvävnad tål och vad magmusklerna behöver för att orka hålla mej på fötter.

Jag har också fått provcykla en trehjuling idag. Nu har jag den hemma på prov i en månad för att se om min virriga hjärna klarar av att lära sej cykla på nytt. Går det bra kan jag få cykel som hjälpmedel på långtidslån. 

Igår var det ögonkliniken och neuro-oftamologiska undersökningar som gällde. Halva dagen satt vi där i Helsingfors och väntade. Resultatet blev att mina ögon är fullt friska förutom vanliga åldersförändringar, men min hjärna kan inte tolka allt jag ser. Mitt skarpa synfält är ganska litet. Runt omkring ser allt ut som suddig grå massa. Inget nytt för mej, det här har jag ju levt med i 10 år snart, men äntligen hittade läkaren rätt test för att bevisa att det är så här. Jag har tidigare varit på en synfältsmätning med rörligt objekt. Rörelser kan jag upptäcka också i det gråa suddiga fältet. Nu gjordes mätningen med små ljus som tändes på olika ställen i synfältet och jag skulle trycka på knappen när jag såg ljuset. Då blev resultatet ett helt annat, bilden som datorn ritade var mest bara svart med ett litet grönt område mitt i cirkeln omgiven av en tunn röd kant. Det gröna var där jag uppfattade ljuset i alla olika styrkor, det röda där jag uppfattade ett starkt ljus och det svarta där det jag inget såg. 

Jag hade blivit lovad att remissen som åkte iväg till ögonkliniken den här gången skulle vara mycket utförligt skriven just för att min hjärnskada hindrar mej från att utrycka mej exakt. Så när jag kom in till läkaren och han genast meddelade att han inte kunde hitta någon remiss, så vände jag nästan om och sprang därifrån. Men han tog sej tid att tolka mej och vände sej också till dottern med sina frågor när han märkte att jag inte kunde svara själv. Det fick han många plus poäng för.

Här har hösten kommit och alla 23 sköldisar har flyttat in. Så nu är det liv och rörelse i huset igen. Dom nya ungarna är nu 13 till antalet och ett ägg ligger ännu kvar i kläckaren. Manne har också visat tecken på att det börjar bli tid för att lägga höstäggen, så det verkar inte som om kläckaren skulle få vila alls. Hoppas att jag hinner med att städa ur den ordentligt innan följande kull kommer i alla fall. 


En del av ungarna

  

Några nya familjemedlemmar har det hunnit komma i vår stora familj under sommaren. Först mellandotterns blandras hund Nasu 1,5 år som behövde ett nytt hem pga skilsmässa. Hon är blandras av labrador och lapphund, en förtjusande dam med glimten i öga som kan sjunga för att få en godbit eller en tennisboll. Och sen...

...Zoya, som Nisse redan hann berätta om. Hon är äldsta dotterns nya shetland sheepdog, en liten dam som är duktig på att kissa på golvet och yla om hon blir lämnad ensam eller annars känner sej orättvist behandlad. Zoya har nu hunnit bli 16 veckor och har idag börjat på valpkurs där hon var lysande duktig.

Pixel har hunnit fylla ett år, men är fortfarande omöjlig att fotografera. Så jag lägger inte ut någon bild av en svart klump.

 

 


Kommentarer
Postat av: Nonna

Hoppas att du nu kan få all den hjälp du så väl behöver, att vara instängd i sin kropp är nog det "värstaste" av allt. Vore ju bra om cyklingen fungerade för dig så du kommer ut och kan se dig omkring lite mer, få luft och känna dig oberoende. Vilka underbara djur, jag blir så hundsugen och jag hoppas att inte Imse får dåndimpen då hon ser dina klimpar, hon vill ju sååå ha en hund.

Sköt om dig Gunveig, nu kan du se våra GNYuförlustelser med ett fungerande bredband.

Ha det bästa du kan!

Kram Nonna

2009-09-03 @ 10:02:33
Postat av: Gunveig

Nonna



Roligt att du tittade in.



Kram Gunveig

2009-09-03 @ 20:21:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0