Ledig dag

Solen lyser och jag har ledig dag. Att ha ledig dag betyder att det inte finns något inplanerat till vilket jag behöver assistenthjälp, så Jenny är också ledig idag och jag är ensam. Att det blev ledigt för Jenny mitt i veckan beror på att jag behöver henne på söndagen istället, vi ska åka på mässa till Vanda. Sällskapsdjursmässa kanske det heter på svenska. Inga flera djur ska det bli utan istället ska vi kolla in lite ny utrustning för sköldpaddor, som förhoppningsvis har anlänt till vårt U-sköldpaddsland. Lite nya UV-ljus lampor hoppas jag på, kanske förgäves. Annars måste jag iväg över viken till Västerås för att få tag i sådanna. Och lite akvariegrejer kanske det blir.

När solen lyser och det är ledig dag betyder det genast en tur med Pixel i skogen. Men först var det klippning som gällde, nu har jag gett upp med hans långa toviga päls så nu är den nerkörd till 1/2 tum nästan överallt. Husse fick hjälpa till med klippningen innan han åkte iväg till eftermiddagsskiftet bland baconfeber-intensiv patienter i huvudstadsregionen. Nu finns det ingen lång tovig päls kvar att strida om med borste och kam utan det är vinterjackan som gäller för Pixel. Vi har haft en förskräcklig maktkamp med morr och uppdragen läpp varje gång borsten har kommit fram, han är ingen snäll underlägsen lydig hund, min Pixel. 

Nu har jag slutat plocka svamp under våra skogspromenade, utan det är stenar och stubbar/rötter som gäller. Här kommer ett lite urval av allt jag läpat hem. 

Den här ligger i ett av terrarierna där Manne och Steppi sköldismammorna går.

 

Och så en från stora akvariet, den flyter ännu så största delen av roten befinner sej för tillfället under sanden för att den skall hålla sej på bottnet.



Och så den här lilla som är dagens skörd, den skall tvättas av och åka ner i lilla akvariet.



Vilka fina former naturen har gjort. Risken finns att fiskarna får flytta och jag fyller akvarierna med växter, stenar, stubbar och rötter.

Nu ska jag i alla fall visa upp en dålig bild på mina minstingar för tillfället.



Man ska ha ganska god fantasi för att se att där faktiskt finns några fiskyngel och en liten mal som jag har anställt som städare i yngelburken.

En av mommis minstingar till.



En dreglande liten Ebba som har fått sina första två tänder och har lärt sej sitta.



Kan ni se min första tand?

Och sen en liten avundsjuk minsting till.



Zoya som har blivit 5 månader och som har öronen nerlimmade. Zoya ska iväg på sin första valputställing snart och hennes öron ensvisas med att stå rakt upp.

Kommentarer
Postat av: Lenas Värkstad

Tyckte att jag såg en Kyssgurami i ditt yngelakvarie? Kan väl inte stämma.....



Har haft ett akvarie på 750 liter förr med massor i... kul var det i alla fall. NU har jag varkenplats eller ork. Skaffat en lite svart, lurvis (rädd) kattunge i stället för valpen jag fick ge vidare.

Kramsmärtsyster Lena

2009-10-29 @ 16:10:36
URL: http://ohl.se/lena
Postat av: Gunveig

Nej inga guramis ännu i alla fall. Så långt har jag inte avancerat ännu, jag är helt nybörjare på akvariefronten. Så det är guppies, svärdbärare och tetror som gäller. Sitter nog och dreglar över andras stora fina akvarier med mera exotiska fiskar på akvarieforumet, men dit är det lång väg ännu för mej.



Roligt med kissekatten :) alla sorters djur är bra att ha när man inte mår bra.



Kramar

2009-10-29 @ 17:04:01
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Underbara former som naturen själv hittar på, det är konstverk :o)



Kul att du trivs så bra med ditt akvarium! Det frodas åt alla håll och kanter, snart har du fullt hus (fullare hus :o)



Varför i hela friden limmar man ihop öronen på en valp? Jag anar att dom ska se ut på ett visst sätt för att bli godkända på utställningar..men..



Ja, vi människor är ju olika i vad vi tycker är naturligt.



Puss till Pixel

Kramar!

2009-10-31 @ 19:55:12
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Jenny förklarade öronlimningen så nu fattar jag.

Den är ju så söt deras lilla Soya så det är inte klokt.



Jag har alltid gillat hundar men det blir mer och mer kärlek till dom :o)



Var rädd om dig!

Kramar!

2009-11-01 @ 22:54:37
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Visst är naturen förunderlig och helt underbar?!



Guuuu så söt lilla Ebba är!! Stor har hon oxå blivit! :-)

Soya var ju bara SÅ fin!

Men sjukt att limma öronen, men förstår att de ska väl ha liksom hängande öron för att bli "godkänd"?!



Ha det gott!



Kramar!

2009-11-02 @ 22:13:44
URL: http://zaphira-mitt liv.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0