Äppeldag

På spisen puttrar en liten sats äppelsylt med kanel och i ugnen ligger två plåtar fulla av äppelskivor och torkar. Det doftar ganska gott i hela huset.

Idag har jag fått igån koldioxid anläggningen i akvariet. I en flaska står det socker-gelatin blandning med jäst ovanpå och puttrar, därifrån går det en slang till en flaska med rent vatten där koldioxiden "renas" lite och sen leds den ner i akvariet genom en "luftsten". Det puttrar på riktigt bra. Flaskorna står nu på akvarielampan för att värmen skall sätta igång jäsningsprocessen. Får se om jag kan flytta dem någonstans där de inte är så synliga. Dom är inga vidare vackra.

Akvariet har annars klarnat och de flesta av fiskarna har flyttat in. Gandalf kampfisk har också anlänt, men han gillar inte mina guppyn, utan han bet stjärten av en liten fin blå hane. Så Gandalf har fått flytta in i det lilla akvariet, där han nu försöker komma åt bottenfiskarna. Han är en rkiktig surgubbe, min Gandalf.



Och så ännu en special hälsning till Kristina från Hurma, med sina andra buckliga kompisar.



Ha det så gott! Nu ska vi ut i skogen med Pixel.

Kommentarer
Postat av: Reneth

Fiskarna heter Garra Rufa. Jag har hittat lite info från 2004 där några köpt hem dem för att bota psoriasis :) Det verkar vara kanonbra fiskar. De är inte fula heller, men Kampfiskar är mina favoriter, trots att de är surgubbar i de flesta fall.

Kram

Reneth

2009-10-14 @ 10:52:22
URL: http://www.svenssonstassavtryck.se
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Åh, tack för hälsningen från Hurma och dom andra!

Ge Hurma en kram, om man kan krama sköldpaddor?

Säg till henne att hon har en kompis här i alla fall :o)



Varma tankar och kramar

din smärtsyster

2009-10-16 @ 22:23:22
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Gunveig

Hurma skall få sin kram, man kan mycket väl krama sköldisar. Men dom är inte så bra på att krama tillbaka, det mesta man kan få är ett ordentligt nyp ifall maten inte serveras tillräckligt fort eller på önskat vis. Hurma är en baddare på att äta bär, helst då lingon. Bären skall släppas rakt ner i hennes mun, ett i gången, och går det inte tillräckligt snabbt så bits hon.



Kramar

2009-10-17 @ 08:40:11
Postat av: Nisse

Känner att jag är ute på okänt vatten - men om vi inte rensar bort 'allt' avfall så finns det väl ett gäng bakterier som bryter ned 'avfallet' och då fås bl.a. CO2 som 'biprodukt'.



Tillsätts CO2 så ökas gödningsbehovet och växterna växer som attan. Det kan t.o.m. växa så att näringen tar slut 'över en natt' och en en algtillväxt kan ha 'tagit över'.



Det ska bli intressant att följa ditt akvarieprojekt.



Hälsa alla!



Kramar

[från Turkiet]

2009-10-17 @ 12:07:46
URL: http://blogg.ngn.nu
Postat av: Gunveig

Om man har balans i akvariet, alltså mellan antalet fiskar och växter skall man inte behöva tillsätta någon CO2. Jag har nu tagit i lite för mycket, som vanligt och samlar på mej växter så det brakar. Och vissa tecken på att dom inte mår så bra finns. Gödsel har det inte varit brist på så jag antar det är CO2. Tycker faktiskt dom ser lite mera gröna ut nu när jästflaskan har puttrat på några dar. På måndagen, när vi ska åka in till stora staden Helsingfors, skall jag inhandla en gasklocka som fördelar ut CO2 i akvariet bara vid behov. Samtidigt är jag rädd för att det igen flyttar in ett nytt gäng med växter :)



Att bakterierna också producerar CO2 visste jag inte. Har hällt i ett nytt gäng bakterier för några dagar sen eftersom jag fick höga nitrit värden i vattnet. Och nu verkar det som om dom skulle ha kommit igång med sina jobb ordentligt. Kör nu också med ett gammalt Rena ytterfilter med keramiska makaroner i, så det borde finnas ordentligt med ytor för bakterierna att sätta sej på. Från det filtret skall jag leda in vattnet i växtfiltret sen när jag hittar alla delar jag behöver för att bygga det.



Gandalf den förskräcklige, kampfisken, var inget bra köp. Han visade sej vara av den elaka sorten. Men han kommer att få ett bättre hem i ett 350 liters akvarium hos Jennys kompis. Där får han kompisar i sin egen storlek att fightas med istället för mina små guppyn.



Då får jag det lilla akvariet till yngelbostad så som jag hade tänkt från början. Och yngel har jag på väg. Man ser dem tydligt i magen på åtminstone en svärdbärar hona. Anm. jag ser dem inte, för jag vet inte vad jag skall titta efter och fiskarna simmar lite för snabbt för att jag skall hinna se något alls, men svärsonen som är mera insatt i det här med havande fiskar såg dem igår.



Kramis till Turkiet

2009-10-17 @ 13:48:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0