Regnig onsdag

Det regnar och är ruskigt och mörkt ute idag. Snart hinner jag ju inte upp ur sängen på morgonen innan det har blivit mörkt igen. Jag är ingen morgonmänniska precis utan sover gärna fram till 9 tiden, ibland ännu längre och sen tar det ännu tid innan jag kommer igång.

Idag kom vi iaf iväg på en skogspromenad med Pixel. Det var vått och klafsigt i skogen och snön har smält bort hel och hållet. Så det var en blöt hund som ville ligga hopkurrad på mattes jacka och torka i flera timmar när vi kom in tillbaka. Det där med jackan har blivit en ritual varje gång vi kommer in. Pixel tar tag i ärmen och drar av mej jackan genast som jag öppnat dragkedjan. Först var det för att komma åt godiset som det förhoppningsvis fanns kvar lite av i fickan, men nu kurrar han ihop sej för att sova på den också.

Snickers och Kajsa, dvärgvädurskaninerna som bor ute på gården har flyttat in i sin vinter bostad.



Det är kallt och vått att bo i en gallerbur så nu har dom flyttat till sin isolerade vinterbostad. Det är svårare och städa men jag får väl komma på något knep. Kanske lägga in en toalett låda med kattsand.

Hos sköldpaddorna känns också hösten av. Jag minskar på värme och belysning med en timme nu och en timme då. Dom flesta är ganska trötta men pappa Arthur som har sovit hela hösten har nu vaknat och vankar omkring och söker sina fruar. Han kände väl på sej att det börjar bli tid för kylskåpet och tänkte kanske få sej ett nyp före det eller så började det kurra i magen på honom.

I akvariet har vi igen fått tillökning. Nu simmar det omkring ett stim med svärdbärar yngel som tycks vara jätte duktiga på att gömma sej för de alltid så hungriga tetrorna.

Jag själv går omkring och låter som ett hostande ånglok fortfarande. Men sjuk, nejdå, bara lite okry för att låna Nonnas uttryck.

Kram på er där ute i höstrusket!


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Oj oj oj...du har det du gör med alla djuren :-)



Du lär ju inte ha direkt tråkigt!

Vad skoj att det förökar sej i akvariet:-)

Hade ett för några år sen, men nån åt bara upp Molly ynglen så det vara en el två som blev stora!



Sålde sen det pga intresse och tidsbrist..



Ha det gått du med under filten ;-)



Kramar!

2009-11-18 @ 22:13:01
URL: http://zaphira-mitt liv.blogspot.se
Postat av: Gunveig

Det är ju djuren som håller mej på benen, men det har blivit en hel del av dem. Kaninerna är egentligen Elins, men det är nog en tid sen hon har ens tittat på dem och akvariet kom ingående lite genom bakdörren, när mellendotterns akvarie började läcka. Här blir också de flesta av ynglen uppätna, men alltid är det något som klarar sej. Tur att alla inte blir vid liv, då skulle det fort bli fisksoppa i akvariet. För dom små liven växer fort och blir könsmogna vid några månaders ålder.



Här är ganska gott under filten egentligen, det är nog bra att varva ner ibland. En god bok är ju heller aldrig fel och jag har just upptäckt Jan Guillous sätt att skriva trevliga intressanta böcker.



Kramar!

2009-11-19 @ 09:47:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0