Fortsättning

Efter vaccinationen tog det fart i oss minnsan, för vi kom på att vi hade tid att shoppa eftersom väntan inte blev så lång. Så vi åkte iväg till Lindex och det blev dyrt kan jag berätta. Ibland går det ju bara inte att shoppa kläder hur mycket man än försöker men nu var både Jenny och jag på shopping humör. Det blev både byxor, underkläder, en tunika och två tröjor för min del. Det var ett mycket välkommet tillägg i mitt klädskåp, allt som finns där har rullat minst 2789 gånger i tvättmaskinen. Det ända nya i klädväg som jag har köpt sen jag slutade jobba för ganska många år sedan (har ingen koll på hur länge jag har gått här hemma och gjort ingenting) är joggingbyxor och fula T-skjortor. Mina inköp fick också godkänt av gubben när jag kom hem med dem, det är ändå han som i sista hand får stå som betalare för mina utsvävningar.   

Nu blev jag så intresserad av att kolla upp hur länge jag har varit hemma. I 2004 års kalender hittar jag min sista imärkta arbetstur. Jag har jobbat kombinerad kvälls och natt tur från den 26.8 kl 16.00 till den 27.8 kl 8.00. Jag hade gått ner i 25% arbetstid våren 2004. Efter den här jobbturen hade jag  en vecka semester, troligtvis någon gammal vintersemestervecka. Från och med den 6.9.2004 har jag varit arbetsoförmögen tillsvidare enligt min läkare och jag har då lämnat in ansökan om invalidpension, beslutet på den ansökan har ännu inte kommit! och jag har efter det först gått som sjukskriven tills rättigheten för sjukdagpeng har tagit slut, sen använt alla mina 500 dagar inkomstrelaterad arbetslöshetsersättning från A-kassan, fallit ner på 180 dagar arbetsmarknadsstöd utan behovsprövning  och är nu inne på arbetsmarknadsstöd med behovsprövning som kan pågå i det oändliga verkar det som.

Idag har gubben, särbon, haft ledig dag och nu är pannrummet fyllt med ved, pannan är sotad, dotterns scooter servad och allt annat som har ställt till med förtret den sista tiden fixat. (förutom torktumlaren och TV kanalerna förståss som han inget kan göra åt) Så nu kan jag leva glad och nöjd fram till nästa dåliga dag, som man möjligtvis också kan gör roligar genom att shoppa. Nej stopp, det duger också att ta en tur med hunden i skogen. Imorse när vi rustade iväg oss ut i skogen var det påfruset och snöade lite lätt . Det var första gången vi var ute sen det kom snö här och det var roligt att spåra lite. Vi träffade på spår av både hjort och björn. Färska spår av hjortarna men björnspåren var äldre till all tur.


Lite akvarienyheter ännu. Flip, det lilla svärdbärar ynglet har blivit ganska stort. Hon har också en storebror, Plupp, som jag inte hade sett när jag fångade upp Flip. Plupp hade klarat av att själv hålla sej undan alla hungriga fiskmammor som simmade i samma akvarium som han. En dag dök han bara upp och nu har han fått flytta in i det stora akvariet tillsammans med Flip och en till lillasyster, Flop. Flera svärdbärar yngel har fötts i det stora akvariet och åtminstone två av dem har överlevt. Jag har slutat flytta yngel till baby bassängen utan låter naturen ha sin gång, det är ju omöjligt att behålla alla ändå. I lilla akvariet simmar nu 8 stycken guppy mammor med ett okänt antal yngel i olika storlek. Har för mej att dom blir flera för varje dag som går. Deras öde är ännu okänt, den köttätande akvarieväxten borde införskaffas NU helst redan igår, innan dom hinner bli flera.

Sköt om er allihopa!


Kommentarer
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Vad roligt att shoppa lite nytt! Dels behövs det rent praktiskt ibland och sen kan det vara ruggigt kul :o)



Plupp - överlevaren... Det finns en sagofigur som heter det och som alltid varit min favorit. Ett blåhårigt troll som jag identifierade mig med när jag var liten :o) Hoppas din Plupp växer och mår bra i yngelkammaren!



Kramar!

din smärtsyster

2009-11-16 @ 21:40:55
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0