Bättre dag

Dagen började mycket bättre idag än vad gårdagen började, fastän jag har tillbringat stora delar av natten hostande. Mellan hostatackerna har jag sovit gott till skillnad från han som har sovit bredvid mej. Han mumlade något om snarkningar när jag frågade om han hade sovit gott.

Gårdagen blev nog också mycket ljusare efter att jag hade gnällt av mej ordentligt. Jag hann med en hel del i min lilla ilska. En kaktus som Pixel en gång har landat på fick äntligen en ordentlig kruka och ny mylla, den har stått i en plast bunke sen hundens flygfärd som söndrade både inner och ytterkrukan. Orsaken till flygfärden var en katt som gick förbi fönstret där Pixel håller vakt. Jag har i flera år försökt ta livet av alla mina krukväxter, med skiftande resultat. En stor del har dött, men dom sega stackare som fortfarande är vid liv ska nu få en andra chans. Dom har piggnat till efter att jag började vattna dem med akvarievatten. Lite fel årstid kanske att plantera om, men det får dom bara stå ut med.

Kön till grisvirus vaccinationen var så lång att den ringlade ut sej från vårdcentralen ut på parkeringsplatsen och nästan ut på gatan när vi anlände några minuter före det var meningen att vaccinationerna skulle börja. Många var väl förberedda med tjocka böcker att läsa. Det var inte vi, men vi hade trevligt sällskap av ett äldre par där mannen hade blivit hjärnopererad för en vecka sedan. Hustrun påstod att dom hade tagit en del av hans förstånd, men humorn hade han kvar minsann. Så tiden i kön blev inte lång och efter en timme var vi vaccinerade och ute tillbaka från vårdcentralen. Det är första gången som jag uppfattat deras jobb som smidigt på något sätt.

Jag träffade också på min läkare när vi var på väg ut därifrån. Han hade varit på rehabiliteringsmöte på Lost (vårt nya primärvårds kommunsamarbete) och kunde nu berätta att jag inte mera får åka på mina smärtrehab veckor två gånger i året. Så länge vår egen kommun och min egen läkare har fått bestämma har dom varit nöjda över att få ge över ansvaret över min smärtvård till Invalidstiftelsen där rehab veckorna ordnas. Det kostar väl en del, men dom har blivit av med en massa jobb, som dom ändå inte klarat av, på samma gång. På Invalidstiftelsen finns alla yrkesgrupper som jag har behov (fysiater, neurolog, ergoterapeut, fysioterapeut, socialarbetare osv) av under samma tak och tiden där har använts intensivt. Men så går det nu inte mera, nu blir jag remiterad till en ortoped??? inom den offentliga specialsjukvården. Den läkare skall sen ha ansvar för min vård. Han kan remitera mej vidare till Invalidstiftelsen eller sen sköta mej själv. Jag kan bara inte förstå hur en ortoped skall kunna förstå sej på min till stora delar neurologiska skada. Så det om den smidigheten.

Nu hojtar gubben om att åka till mataffären så jag måste sluta för en stund. Återkommer.

Kommentarer
Postat av: Nisse

Passa dig för ortopeder om de inte samtidigt är, minst, neurologer.



Kramar!

[från Turkiet]

2009-11-12 @ 18:17:16
URL: http://blogg.ngn.nu
Postat av: Gunveig

Jag har samma uppfattning, har funderat över att skriva ett mejl till min läkare med en förfrågan om att få remissen ändrad. Inte för att jag har så stort förtroende för neurologer i allmänhet heller. Har träffat på en del stolpskott under åren som gått. Jag tror det är till smärtpolikliniken jag borde vända mej, men inte heller det är helt rätt ifall dom inte har någon kunskap där om min sort av hjärnskada.



Kramar

2009-11-12 @ 18:37:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0