J...ar anamma

Jag har klarat av dagens motionspass. En timme i terapibassängen. Det var skönt och jag blev lite mjukare i musklerna, men min hjärna var inte riktigt med. Små förändringar i mina rutiner skapar stort kaos. Förändringen idag var att det omklädningsrum jag i vanliga fall använder var fullsatt. Inte ett enda ledigt skåp fanns det lite före 9 när jag anlände. Orsaken är att det är sportlovsvecka nu här i södra Finland, och simhallen var fylld av barnfamiljer. Så jag fick ett skåp i det omklädningsrum i helt andra ändan av simhallen från terapibassängen sett. Och så sprack mina rutiner, men det hela klarades i alla fall av med hedern i behåll.

Resten av dagen, hittills, har jag använt till att försöka ta reda på hur dom fungerar på FK och försäkringsbolag. Började med försäkringsbolaget, ringde handläggaren som skrivit under beslutet. Men hon fanns inte på plats just då, så jag lämnade ett ringbud. Under tiden studerade jag den knippe med papper som kom med beslutet. En hal radda med fina råd hur man skulle göra om man har fått avslag.

Råd 1: Om något är oklart ring handläggaren. Gjort
Råd 2: Diskutera med arbetsplatsen eller arbetshälsovård. Omöjligt eftersom jag mist min arbetsplats pga mitt handikapp för flera år sedan
Råd 3: Vänd er till vår rehabiliteringsplanerare. Visade sej vara omöjligt eftersom det inte gäller när man har varit sk utanför arbetsmarknaden en längre tid redan, då är det FPA (FK) som skall ta hand om yrkesrehabilitering. FPA har avslagit min ansökan om rehabilitering, besväret ligger i nämnden för för fullföljning av socialskydd (SOMLA)
Råd 4: Vänd er till arbetskraftsbyråns specialarbetskraftskonsulet. Gjort, resulterade i en betalningsförbindelse för en undersökning av min kvarvarande arbetsförmåga. Resultatet är det läkarutlåtande med vilket jag har ansökt om invalidpension, som inte har godkänts av försäkringsbolaget.
Råd 4: Ansök om arbetslöshetsdagpenning. Gjort, A-kassans 500 dagar är förbrukade, hänger nu på FPAs arbetslöshetsdagpenning, 400 euro i månaden efter skatt.
Råd 5: Ansök om utkomststöd hos socialnämnden.

Resultatet av den undersökningen var försök klara dej på 400 euro i månaden eller sök utkomststöd.

Sen ringde tant handläggare från pensionsförsäkringen. Hon kunde berätta att jag legat på gränsen att få min pension, men eftersom FPA inte godkände min ansökan om den del av pensionen som dom skall betala direkt utan lade den som en handling till mitt besvär i SOMLA så fick jag avslag. Ifall SOMLA kommer att dömma fallet till min fördel kommer också pensionsförsäkringsbolaget att ändra sitt beslut utan att jag gör något. Men handläggarens råd vara att i alla fall rusta ihop ett fritt formulerat besvär till Besvärsnämnden för arbetspensionsärenden inom 30 dagar. Möjligen kan jag ännu efter det komplettera med ett nytt läkarintyg inom 60 dagar från besvärets inlämnande. Alltså papper läggs till den stora högen av papper och månad läggs till månad och ingenting händer.

Så jag tog mej för att studera hur den här beslutsprocessen går til i SOMLA på www.sosiaaliturvanmuutoksenhakulautakunta.fi/index.php Det var ännu rörigare. Allt där fungerar med den principen att varje gång jag jag uträttar ärenden på FPA och lämnar in något papper där så skickas en kopia till SOMLA. Varje gång ett nytt dokument anländer så börjar hela processen på nytt igen. Därför får jag inget beslut, eftersom jag så många gånger har åkt tillbaka till punkt A igen. Så nu får jag hålla mej på långt avstånd från FPA. Undrar om jag ens skall våga lämna in min årsjustering på bostadsbidraget.

TACK NISSE för att du satte igång den här processen av informationssökning hos mej. Jag blev mycket klokare men inte precis gladare. Men det finns en massa j...ar anamma i mej nu. Skulle det inte vara så kallt så skulle jag också sätta igång och tvätta fönster. Men med -10 så kan det bli att skrapa is ifrån dem istället. Så jag har bestämt mej för att nu går jag på långpromenad med hunden istället.

Kommentarer
Postat av: Nisse

Håll dig nu på j...ar anamma stadiet och sabba inte det med helt onödig fönstertvätt. Växter mår bra av lite smutsiga fönster.



Och håll dig på gångbara gångvägar när du promenerar med hunden...



Kramar!

2009-02-17 @ 19:47:16
URL: http://blogg.ngn.nu
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Hmmm, här är det rätt person att tala... men ge tusan i fönsterna! Min "post" kom tidigt i morse efter putsningen.



Härligt att det känns bra med bassängen och att du blir lite mjukare.



Säger som Nisse: Håll dig på j....ar anamma stadiet!Jag stagar upp dig allt vad jag kan.



Kramar!

2009-02-17 @ 22:08:17
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Bille

Ja huva, vilken byråkrati :(

och all papper som ska fyllas i och skickas hit och dit. Det är hopplöst.

Säger som Nisse och Kristina:

Håll dig på j....ar anamma stadiet!

Klappa din lilla svarta ullnysta från mig ;o)

Kramar

2009-02-24 @ 08:49:22
URL: http://bille-ryggont.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0