Funderingar över smärta

Måste väl börja med att meddela att jag inte tagit flera flygövningar. Har dragit ner lite på takten, kollar vad jag hade för skodon på mej innan jag går ut, använder min fina pannlampa istället för ficklampan och försöker göra bara en sak i gången.

Senaste flygövning förorsakade i alla fall en hel del obehag. Inte direkt smärta men obehag. Det ledde till att jag började fundera en hel del över mina smärtupplevelser. Sen jag före julen träffade neurologen och vi gjorde små förändringar i medicineringen så har jag varit så gott som smärtfri. Också det att jag har lärt mej skillnaden på sclerodermismärtan, inflammationssmärtan och nervsmärtan hjälper mej mycket att kunna medicinera rätt. Jag sover för det mesta som en stock i 8 timmar per natt + några timmars hundsömn efter att jag har varit ute med hunden vid 7-8 tiden på morgonen. Då somnar jag ofta till framför tv eller med en bok i handen och hunden väcker mej sen vid 10 tiden när han själv har sovit färdigt. Sen har jag varit aktiv hela resten av dagen.

Men sen när jag gick och drattade omkull orkade jag plötsligt inte vara aktiv mera. Lite ont i huvudet kände jag att jag hade, men inget som gjorde att jag skulle behöva ligga hela dagen. Att gå ut med hunden blev mitt i allt ett stort stressmoment. Och när jag äntligen kom iväg på promenad så kändes det bara helt omöjligt att ta sej hem tillbaka. Av det drog jag den slutsatsen att fastän eller kanske just därför att jag nu har tillräcklig smärtmedicinering så reagerar kroppen med den stora tröttheten sen när jag tar i lite för mycket. Och med känslan av obehag och olustighet. Och så har det stora sockermonstret satt igång att bestämma över mej och mitt beteende. Den stora tröttheten går inte att vila bort, den bara hänger där som ett stort mörkt åskmoln.

Sen kommer funderingarna över vad som är kroppens egna signaler och vad som är biverkningar av medicineringen. Men det får jag ta en annan dag för nu går hjärnan redan på övervarv . 

Kommentarer
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Tack för att du har lagt ner flygövningarna! :o)



Jag blir så glad när jag läser att du fått det lite bättre med dina smärtor. Klokt av dig att verkligen tänka igenom det här och att du lärt dig skilja på de olika smärtorna.



Säkert är din känsla riktig att när du tar i för mycket så kommer tröttheten som på beställning.

Och den slår undan det mesta... Det är heller inte lätt att reda ut vad som är biverkningar och vad som är annat.



Det låter som du verkligen gör ett "hästjobb" för att komma till rätta med det här!



Många varma tankar och kramar från

din smärtsyster



2009-02-14 @ 22:26:42
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Nisse

Sockermonstret är en lurig en för oss som inte har några energimarginaler.



Instämmer med Kristina om att det är med lättnad jag nu kan läsa att de värsta flygövningarna verkar vara under kontroll.



Ta det lugnt!



Kramar!

2009-02-15 @ 13:18:57
URL: http://blogg.ngn.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0