Avslag igen

Jag hade fått ett stort kuvert från pensionsförsäkringen idag. Det är inget ovanligt eftersom jag som arbetsgivare till min personliga hjälpare betalar in hennes pensionsförsäkring alla månader. Men nu var det svaret på min egen pensionsansökan som hade trillat in i postlådan. Avslag igen.  Dom håller fortfarande fast vid att min arbetsförmåga inte är nedsatt med minst två femtedelar, vilket är kriteriet för att man skall få invalidpension. Jag undrar om dom har problem med läsförståelsen för i läkarutlåtandet står tydligt och klart att min funktionsförmåga är ungefär 25% av det normala och att jag behöver personligt hjälpare 8 timmar per dag. Men förståss funktionsförmåga och arbetsförmåga är ju inte samma ord. Sen får man tydligen tolka det hur man vill om man jobbar på ett försäkringsbolag.

Så dagen har igen gått till att rusa runt i olika instanser och försöka klura ut att vad gör man sen. Sätter det hela på is några dar för jag skall åka iväg på rehabiliteringsvecka om två veckor och då hoppas jag att socialarbetaren där kan hjälpa mej med att få någon ordning på allt igen.

Jag väntar fortfarande på FK s beslut om andra delen av min invalidpension. Här är det uppdelat så smart att det är pensionsförsäkringsbolaget som betalar en viss procent av lönen per år man har jobbat och har man inte hunnit jobba så många år eller annars har rätt till en liten pension så kan FK betala en sk folkpensionsdel till. Jag som var hemma med barnen i åtta år då när dom var små och som var 33 år då olyckan inträffade har inte hunnit förtjäna in någon stor pension. Så jag skall vara berättigad till folkpensionsdelen. Nu har vi till all tur fått ett nytt system hur arbetspensionen räknas. Nu börjar man räkna från det man fyller 18 (tidigare 23) och man förtjänar nu också in arbetspension medan man är moderskaps- eller föräldraledig. Första gången jag sökte om invalidpension för två och ett halvt år sedan fick jag avslag från FK, vilket jag överklagade. Den överklagelsen ligger ännu obehandlad på någons bord och nu när jag sökte om pension på nytt frågade jag tjänstemannen som tog emot min ansökan om det var okej att göra en ny ansökan eftersom jag har ett besvär liggande hos dom. Jo, det var det. Ansökan skulle behandlas som ett nytt ärende, var svaret jag fick. Men så var det inte, utan det nya läkarintyget lades bara till som en del av besväret. Och det verkar som om varje gång något nytt utlåtande läggs till så trillar jag ner till sista plats i arbetskön igen. Senast (8.9.2008) som socialarbetaren på Orton varit i kontakt med instansen som behandlar dessa besvär hade jag blivit tilldelad en handläggare, som jag om jag minns rätt funderade på att muta med en tårta för att han skulle lägga fart på. Sen dess har jag inte hört något alls därifrån. bara fått ett meddelande att det senaste inlämnade läkarintyget har lagts till ärendet.

Om inte dikeskanten börjar närma sej nu så får jag väl rita ett kryss i taket. Vilket troligtvis slutar i en ny flygövning.

Kommentarer
Postat av: Nisse

Försök å få fram några e-postadresser till det där försäkringsbolaget och till handläggaren på FK.



Jag ställer upp och kan skicka en fråga var dag om var i rutinerna ditt ärende befinner sig, till er FK.

Och ett meddelande till försäkringshandläggaren och fråga hur de motiverar beslutet, varje dag...



Här ger vi oss inte!



Kramar!

2009-02-16 @ 21:01:58
URL: http://blogg.ngn.nu
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Detta är bland det mest vansinniga jag har hört! Så dunderidiotiskt!

Nisse är en klippa som hjälper dig och han kan sånt här och envis är han också.



Tänker på dig och känner med dig i röran!

Varma kramar

din smärtsyster

2009-02-17 @ 22:03:33
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0