Det doftar jul

Julgranen är hemburen från skogen. Fick hjälp med det av mellandottern och svärsonen med hund igår i -22 graders kyla. Det var ganska stämningsfullt att traska fram i skogen invirade i stora halsdukar och mössorna nerdragna över öronen. Snö har vi också fått så det var riktig julstämning. Hundarna fick också följa med. Nasu har inga problem med kylan eller snön, men Pixel, iklädd sin vinterjacka, hoppade fram på tre ben eftersom snön frös fast i håret mellan trampdynorna. När snöklumparna blir tillräckligt stora lägger hans sej ner och vägrar gå vidare tills han får hjälp med att ta loss snön. 

Pepparkakshuset står också färdigt. Det blev ett bling-hus i år, dekorerat med ljusröd, vit och lila strössel i olika former. För att roa barnbarnen står det en Duplo-ko och en Duplo-gris på pepparkakshus gården. Idag har jag gräddat fem plåtar med glutenfria pepparkakor, därför doftar här jul.

De flesta julklapparna är inhandlade, den rökta julkalkonen och skinkan är också redan hemma. Nu är det bara mina flera hundra jultomtar i porslin, den stora halmbocken och julkrubban som skall bäras ner från vinden och hitta sina platser. Mina jultomtarcoh halmbocken är ett arv av min gudmor. Jag minns här jag var liten och hälsade på hos henne under julen hur jag stod och beundrade hennes tomtesamling. 

 


Ha en skön fjärde advent!

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0