Solen kom tillbaka

Just som jag senast ojade mej över att det börjar bli trångt i "växthuset" så kom solen och värmen. Nu bär jag ut alla plantor på morgonen och in tillbaka på kvällen. Lite tid att vänja sej skall dom få, men sen får dom nog stanna ute över natten också.

Det samma sker nu med alla 18 sköldpaddor som jag för tillfället har. Ut i utehagarna på förmiddagen och in tillbaka i storleksordning på kvällen. De 9 ungar som kläcktes i vintras var ute första gången i sitt liv igår. Och dom visste genast vad man gör när man träffar på solen. Man lägger sej i en sydsluttning, spretar ut med alla tassar och huvudet och bara lapar i sej av det så välgörande solljuset. Solen tycks också ha väckt en och annan sköldisköpare, för jag fick en del mejl igår av hugade köpare. Skulle vara bra att bli av med ens någon av ungarna för att göra plats för nästa kull. Hurma som har vilat från äggläggande under 2 somrar för att hon har varit lite krasslig i ena tassen verkar nu vara på gång.

Kaninerna flyttade också till sitt sommarboende igår. Och jag såg hur dom njöt av att få snusa på marken istället för brädgolvet täckt med tjockt lager av hö.

Det fjärde säkra vårtecknet hos oss är att byket torkas ute nu. Torktumlaren får vila över sommaren. Oh, vad det doftade gott att krypa in i badrocken som hade torkat ute igår kväll efter duschen.

Jag skall försöka få till några bilder av våra vårtecken tills ikväll.

Kommentarer
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Underbart för sköldisarna att få vara ute! Tänk alla goda maskrosor....



Kramar!

2009-04-27 @ 00:38:25
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Underbart att få äntligen hänga ut tvätten!! :-D



Visst inte att sköldpaddor klara av att vistas i "vår" kalla miljö...där ser man vad man lär sej :-)

När sonen var liten hade vi en "Rödörad" vattensköldpadda en ilsken liten krabat! ;-) Tror det är mer "jobb" med såna...än "vanliga"...eller..?!



Ha det riktigt skönt i vårsolen

Kramar!

2009-04-27 @ 09:43:40
URL: http://zaphira-mittliv.blogspot.com
Postat av: Gunveig

Maskrosorna är smaskens och kirskålen och allt annat grönt som jag hittar ute. Bäst gillar dom att få gå fritt och beta av ogräs dom hittar. Men det är en lyx som bara några i gången kan få vara med om. Annars räcker inte ögonen till att hålla reda på alla. Hagarna blir fort avbetade och under hela sommaren hålls allt ätligt mycket kort. Gräset gillar dom inte så det växer sen över allt annat.



Det är nog inte alla sköldisar som klarar av vår nordiska sommar. Men den art som jag har gör det. Dom är hemma från stepptrakter i Kaskstan och Afganistan. Där faller det snö på vintrarna och kan vara ganska kallt. Därför dvalar dom i djupa gångar inne i marken.



Jag har också för mej att det är mera jobb med vattensköldisar än med landsköldpaddor. Har ingen erfarenhet av såna som lever i vattnet, men jag kan tänka mej vilket jobb det är att rengöra stora akvarier. Och så är dom ju mera ilskna och vilda än vad mina för det mesta fredliga djur är.



Kramar

2009-04-27 @ 13:44:56
Postat av: Babbi - [Design & Foto]

Var inte lite sköldpaddor :-D

2009-04-27 @ 13:51:05
URL: http://babbidesign.blogg.se/
Postat av: Gunveig

Babbi



Och ibland verkar dom vara ännu flera än vad dom egentligen är. Åtminstone när man plockar bajs från lådorna.



2009-04-27 @ 18:38:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0