LCHF

Nu är jag igång med LCHF kosten jag också. Men jag började dagen med ett misstag märkte jag nu senare. Eftersom det är tisdag skulle jag iväg till varmvattenbassängen genast på morgonen. Efter olyckan är jag ingen vän av frukost. Morgonen är den värsta tiden på dagen. Då är jag stel och har ont och känner mej allmänt illamående och olustig. Så jag började dagen som vanligt, med en banan som enkelt slinker ner, så att jag skulle orka i bassängen. En frukt om dagen hade jag läst att man kunde unna sej. Läste inte det som stod inom parentes, undvik banan och vindruvor, just för att de innehåller stora mängder socker.

Vattengymnastiken gick väl som vanligt. Lite extra stelt och ont var det eftersom jag har unnat mej nöjet att kratta under påskhelgen. Men jag var väl medveten om att jag kommer att få betala för krattandet senare, så det är inget att gnälla om.
Men sen när jag var hemma igen så förväntade kroppen att få påfyllning av sockret som vanligt i form av mängder av sockrad saft. Och då blev det inget mera socker. Och jag kände hur irritationen och huvudvärken kom. Till på köpet fick hunden fnatt för att han såg en katt som gick över gården. Så han lyckades fälla ner två blomkrukor ,som gick i kras, från fönsterbrädet. Muld, kaktustaggar och kruksärvor överallt. Dom fick ligga kvar tills den värsta irritationen gick över.

Efter det lyckades jag sen fylla på med mat utan socker som gjorde mej mätt och belåten efter en stund. Sen har jag inte fått flera skov av sockerbehov idag, konstigt nog. Eller kanske inte alls så konstigt när man tänker efter hur kroppen fungerar. Men jag hade väntat mej något mycket värre. Hiskeligt törstig har jag varit hela dagen, men det avhjälps ju enkelt genom att dricka.

Nu återstår bara att se hur jag skall klara av att få ihop en förnuftig matsedel där både jag och den kolhydratätande delen av familjen hålls nöjda. Och hur jag skall lära mej att laga sån mat som jag vill ha. Mitt minne är ju inte det bästa och inte konsentrationsförmågan heller. Jag har också en del problem med koncistensen i vissa maträtter. Min skada gör att jag har svårt att svälja ibland och så har jag just inget smaksinne kvar. Så eftersom jag inte känner så mycket smak på den mat jag äter så skall det i alla fall kännas behagligt att svälja ner den. Jag har varit jätteduktig på att få potatismos att passa till det mesta, kokt potatis är obehagligt. Men nu slipper familjen det evinnerliga potatismosätandet och jag får övergå till blomkålsmos.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Du ska se att det blir lättare att komponera ihop en måltid efter en liten tid med LCHF, har nu prövat över en vecka och det blir enklare och enklare att skippa kolhydraterna, man behöver dom inte. :-)



Har tom gått ner ca 2 kg under en vecka, och jag tycker nog att lederna känns mindre stel och då helst på morgonen!

Tipsade Kristina att kika in på www.matklubben.se det finns mycket tips om LCHF mat där.



Lycka till:-)



Kramar!

2009-04-15 @ 18:58:13
URL: http://zaphira-mittliv.blogspot.com
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Roligt att höra att du också prövar! Det är helt klart värt ett rejält försök, tycker jag!



Jag tror också att du vänjer dig men det är klart det kan ta lite tid, det är en stor omställning. För mig kändes den naturlig ganska snabbt vilket jag inte trodde, men vi är ju olika.



Tänk att du inte fick något mer sockersug där... ganska otroligt egentligen att det fungerar så.



Jag åt kolhydrater häromdagen och genast var jag sugen på mer och blev hungrig direkt.



Törsten känner jag igen och jag tror att kroppen behöver mer vätska med den här kosthållningen, särskilt i början. Jag kan ha fel men jag ser det som ett friskhetstecken.



Blomkålsmoset är supergott! Tycker du om fläskpannkakans konsistens så rekommenderar jag den.

Säkerligen faller den också familjen i smaken, utan kolhydrater :o)



Åhh, vad jag önskar dig lycka till och att du ska må bättre av kosten!



Varma tankar och kramar!

din smärtsyster



2009-04-15 @ 23:10:02
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Bille

Den här LCHF maten passar dig och mig bra, som inte tål vanlig mjöl ändå.Jag gillar också Blomkolmos. Prova att smaka av med kokosmjölk, istället för laktosfri mjölk.

Mums :)

Kramar din smärtsyster.

2009-04-16 @ 15:48:31
URL: http://http:/
Postat av: Nisse

Är det någon mer än jag som anar en LCHF-våg som drar igenom vårt 'gäng'...?



Kramar!

2009-04-22 @ 23:02:27
URL: http://blogg.ngn.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0