Konsten att få hela stora familjen att försvinna

Jag har redan i några veckor drömt om lite egen tid för mej själv utan hela långa släkten vid matbordet vid middagstid. Nu har jag lyckats. Receptet åtminstone hos oss var: Jag gjorde en stor kålgryta igår till middag och alla förutom en svärsonskandidat som föredrog sin egen mammas mat så bänkade sej döttrarna med släp vid middagsbordet. Maten smakade bra, utom för min gravida dotter som inte riktigt gillade kålen. Men när alla ätit färdigt fanns det ännu ganska mycket kålgryta kvar, eftersom mängden var väl tilltagen, så jag passade på att meddela att idag är det uppvärmd kålgryta som gäller till middag. Av någon konstig anledning så åt jag middag helt för mej själv idag, vilket också betydde att jag fick gå och lägga mej och sova några timmar efter att jag kom hem från fysioterapin på eftermiddagen.Lyckades sova mej genom 12 samtal på mobilen plus ett sms. Mobilen låg i handväskan i andra ändan av huset så jag hörde den inte ens. Vilken lyx efter att ha haft hela kånkarånkan plus deras kompisar hängade här hemma hela dagarna hela förra veckan när det var höstlov från skolorna. Jag har ett otroligt stort behov av att vara ensam.

Kommentarer
Postat av: Nonna

Nämen så där kan du ju inte ha det...fast det är svårt att sätta ner foten men ingen - allra minst du själv - är betjänt av att du hamnar i diket för att du ska serva andra. Telefonerna behöver man heller inte svara i jämt du ser ju att alla överlevde ändå, vi har vant oss, och andra, att vara anträffbara alldeles för mycket.

Det är bra att med jämna mellanrum tänka efter vad tusan vi håller på med egentligen. Jag är inte ett spår bättre än du men jag försöker att tänka till vad man kan förändra när det känns jobbigt och då jag blir för trött! Ingen runt om oss menar illa, en man vet inte hur det känns att inte fungera,de har aldrig levt i den världen,så vi är dom som måste sätta gränserna själva.

Hoppas du får många såna eftermiddagar!

Kram Nonna

2008-10-22 @ 19:38:42
Postat av: Anonym

Nämen så där kan du ju inte ha det...fast det är svårt att sätta ner foten men ingen - allra minst du själv - är betjänt av att du hamnar i diket för att du ska serva andra. Telefonerna behöver man heller inte svara i jämt du ser ju att alla överlevde ändå, vi har vant oss, och andra, att vara anträffbara alldeles för mycket.

Det är bra att med jämna mellanrum tänka efter vad tusan vi håller på med egentligen. Jag är inte ett spår bättre än du men jag försöker att tänka till vad man kan förändra när det känns jobbigt och då jag blir för trött! Ingen runt om oss menar illa, men man vet inte hur det känns att inte fungera,de har aldrig levt i den världen,så vi är dom som måste sätta gränserna själva.

Hoppas du får många såna eftermiddagar!

Kram Nonna

2008-10-22 @ 19:49:08
Postat av: Charlotte

Åhhh jag känner igen mej så mycket i vad du gör!!!!

Visst är det frustrerande att inte kunna stampa ner foten å säga: nä, snälla ni, jag orkar bara inte idag!!! Man vill ju inte såra nån! Man skadar "bara" sej själv.



Hoppas på att du får fler så sköna eftermiddagar,.(önskar jag kunde få bara en sån iaf)



varma kramar

Charlotte

2008-10-23 @ 01:18:05
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Så skönt att få sitta själv och äta din kålgryta idag! Och bara kunna lägga dig!



Förstår så väl din längtan och ditt behov att få vara ensam...



Jag hoppas du får flera lugna ensamma stunder när du bara får vara!



Varma kramar!

din smärtsyster

Kristina

2008-10-25 @ 19:26:30
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: ammie

Det är smärtsamt svårt att sätta gränser när det gäller sina nära och kära! Men ska man fortsätta vara en trevlig och någorlunda pigg och glad person måste man få unna sig lyxen att äta en (säker jätte god, älskar kål)kålgryta! När jag för många herrans år sedan började med yoga, talade jag om för min då nioårige son att ifall du vill ha en glad mamma så måste jag få vara ifred när jag tränar. Och det gick bra(: Han är idag 28 år och ringer fortfarande när han vill ha råd om kropp och själ! Och samtidig måste jag tacka för mejlet vilken sötnos du skaffat dig...(: Är det "smittsamt" Nisse har ju åxå skaffat en liten sötis han med! Ha en trevlig helg kram Ammie

2008-10-25 @ 20:29:47
URL: http://www.ammie035.st
Postat av: Ulv Rode

Hej! Sitter denna arla morgon stund och letar smärtdagböcker och människors berättelser om sin fysiska smärta. Har i dagarna startat upp en ny smärförening och har stora planer för den. Har tagit hand om min fru nu i 14 år så jag vet verkligen vad som behövs göras inom smärtvården och även inom andra områden, t ex har många smärtpatienter svårt att ge sig ut och flyga. Resor kommer att arrangeras plus lite annat. Det som är nytt för den nya föreningen är att den kommer inte kosta något för medlemmar. Helt sponsor stödd. Hemsida under uppbyggnad. mvh Ulv Rode

2008-10-27 @ 06:51:44
URL: http://jernsaxen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0