Kattungar



Dom här små trollen var vi och tittade på igår. Sex små ungar som har en norsk skogskatt som pappa och en vanlig svart-vit bondkatt som mamma. Någon vecka in på det nya året skall vi söka en liten randig unge därifrån. Hon/han skall bli en försenad julklapp till min mamma, som nu har varit utan katt i mera än ett år.

Efter besöket hos katterna tog vi en tur till Ikea. Hem med därifrån kom några handdukar, en förpackning glass skedar och en klädknagge som jag skall hänga upp i grovköket för att få ordning på alla väskor och ytterkläder som samlar sej där.

På kvällen blev det ett besök i kyrkan där vi lyssnade till mässan En spelmans aftonbön. Spelmansmusik och körsång som var gjord till en hel gudstjäns med nattvard. Det var stämningsfullt och vacket. Jag hade mitt fyra-åriga barnbarn med mej och hon satt som ett ljus och lyssnade till den vackra musiken och domsöndagens predikan.

Nu har vi fått nästan 15 cm med snö och mera singlar det ner från himlen. Det är så vackert med det vita rena, istället för det smutsiga mörka som vi har hunnit titta på hela hösten. Ikväll skall jag ut på en skidtur runt gården med barnbarnet. Det är passlig längd och fart för mej också.

Pixel njuter också av snön, men eftersom han är så liten och långhårig fryser det snabbt fast en massa snöbollar i hans päls. Sen får vi sitta framför vedspisen invirade i en handduk och smälta upp snöbollarna. Just nu ligger han på golvet bakom mej och sover efter att ha sprungit omkring och skällt på snöskuffaren och kvasten en god stund därute.  Han kan inte riktigt bestämma sej för om dom är farliga eller om dom går att leka med.

Kommentarer
Postat av: Bille

Det va en ansenligt snödjup ni fått, där lönar det att plocka fram skidorna. Julius hade tjatat på sin pappa i går att få sin pulka med till dagis idag. Han va överlyckligt med ynka 1 cm.:0)

Så han växer, din lilla söta ”studsboll” Pixel.

Varma kramar din smärtsyster!

2008-11-24 @ 11:22:15
Postat av: Nisse

En sak vet jag, med säkerhet, jag åker inte och tittar på kattungar för då kommer jag bara hem med en...



Väldans söta är de!



Så det snöar rejäl? Här, i Vänersborg, Sverige, har det kommit ca 1-2mm eller nåt.



Kramar!

2008-11-24 @ 20:38:20
URL: http://blogg.ngn.nu
Postat av: Nonna

Vilka snyggingar, och kattungarna är ju så söta så man vill stoppa dem i fickan direkt! Säger som Nisse jag håller mig på avstånd!

Höll på att sätta hjärtat i halsgropen, jag läser en del bloggar, bl.a min systers och trodde att det var hennes jag läste då jag såg kissemisserna..tänkte att ska våran mamma få en katt!!!Tre trappor upp i sitt hus utan hiss i Göteborg med en sjuker man och hon som inte har hälsan själv så alldeles i behåll??. Det var ju fel mamma som tur var jag tror inte min hade uppskattat det. Ja så kan det gå när ögona inte hunnit öppna sig riktigt.

Vår förre kisse Kurth var till hälften en norsk skogkatt och han var helt underbar - han var utekatt och väldans lugn och mysig fast man fick jobba på med pälsen som blev tovig annars. Men pälsvård är du ju van vid förstår jag...både på hundar och egna frisyren!

Efter nåt år har dom ju lärt sig vad som är värt att mopsa upp sig för och inte, i sopborsteväg och annat, men dom är rätt roliga innan dess!

Sköt om dig, vi har ungefär lika mycket snö nu!

Kram NOnna

2008-11-25 @ 10:44:02
Postat av: Kristina Birkesten

Gunveig!

Vilka goa troll!:o)Det är lätt att smälta som en smörklick i en het stekpanna när man ser härliga små "djurbarn". Valpar är ju också bedårande.



Åh, vad det låter härligt med mässan i kyrkan! Det är ofta så stämningsfullt när det är musik och sång. Förstår att ditt barnbarn satt som ett ljus :o)



Kan se den lilla svarta studbollen Pixel sprätta runt i snön och jaga snöskuffaren och skälla lite....



Här hemma är det svårt att sopa med vanlig sopborste för svansviftaren tror att den är till för att leka med och anfaller den....



Djuren ger oss mycket glädje och tröst som dom härliga personligheter dom är.



Varma tankar och kramar!

Din smärtsyster Kristina

2008-11-26 @ 22:39:27
URL: http://kristinasryggdagbok.blogg.se/
Postat av: Ammie

De är ju söta som socker! Men är allergisk ): I min bardom 45år den(; hade vi många gårds katter och då tålde jag dem ? Det var när jag flyttat till staden och bott här ett tag som allergin utvecklades. Jag säger då det att: Hellre bonnatös än sta'bo och blyförgiftad ha,ha! Kram/Ammie

2008-11-29 @ 21:59:41
URL: http://www.ammie035.st
Postat av: Charlotte

Ja huvva så söta de är!!!

I slutet av sommaren så fick vi 3 små goa kattungar oxå, svårt att släppa dom ifrån sej....tills.....en iaf började kissa i min säng ideligen:0(



Åhh jag kan se barnbarnets hänförda, tindrande ögon i kyrkan!



Sköt om dej och de dina.

Kramar

2008-12-03 @ 12:58:25
URL: http://zaphira-mittliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0