2.1.2008

Nu har jag försökt sköta mina plikter som arbetsgivare till min personliga hjälpare. Det är inte lätt att vara företagare så här vid årsskiftet. Jag räknas som företagare enligt skatteverket och försäkringsbolag, eftersom vi har ett sånt idiotiskt system att det är jag som betalar lön till min hjälpare och sen betalar kommunen ut ett bidrag till mej, som motsvarar mina utgifter, efter att jag först har redovisat dem för socialarbetaren i kommunen. Det skall fyllas i en årsanmälan till skatteverket över utbetalda löner och innehållen förskottsskatt och andra avgifter, den skall gå att göra elektroniskt, med hur lyckades jag inte klura ut. Men den gick att fylla i på datorn och sen printa ut. Sen skall det vara en årsanmälan för den lagstadgade olycksfallsförsäkringen, den görs på papper med penna och svarskuvert medföljde. Sen ännu en årsanmälan till pensions försäkringen som jag lyckades göra i elektronisk form, men är inte säker på att jag lyckades skicka iväg den rätt. Nästa vecka börjar det väl trilla in en massa post med begäran om tilläggsinformation.

Reten av dagen har jag suttit och försökt plita ner en besvärsskrift till försäkringskassan. Jag blev igen så upprörd över deras sätt att behandla mej att det nästan sprutade ut het ånga ur öronen på mej när jag satt här och skrev. Och jag tror nästan att det syns i texten jag plitade ihop också.

Allt sånt här tar en otrolig lång tid för mej och kräver en massa med energi. Hela dagen har gått och jag har fått ihop tre kuvert som skall iväg till posten och en otrolig röra av papper igen. Man skulle aldrig kunna tro att jag någon gång har suttit och bokfört på ett stort företag och njutit av det också. Nu skulle jag behöva en egen bokförare och samtidigt en sekreterare som håller i trådarna till mitt papperskrig med myndigheterna. Jag undrar hur andra handikappade klarar av den här cirkusen. Eller är det bara jag som stressar eftersom jag vet att jag skulle ha klarat av det här i mitt friska liv....

Kommentarer
Postat av: Kristina

Gunveig!
För mig är det likadant. Något jag enkelt gjorde förr kan nästan bli oöverstigligt. Oftast gjorde jag dessutom flera saker samtidigt utan problem, som du också kan jag tänka mig. Om det är smärtan och/eller situationen som tar så mycket kraft av oss? Jag vet inte men sånt här tröttar oerhört!
Själv är jag kallad till utredningsmöte på FK den 4jan... Tänker på dig i din pappersröra!
Varma kramar

2008-01-02 @ 21:26:17
Postat av: Nisse

Gunveig:
Det där pappersarbetet - skulle inte din personlige hjälpare kunna hjälpa dig med det?

Eller är hon fullbokad?

Kanske dags att bilda en aktionsgrupp mot krångelmyndighetsutöveri.

Kramar!

2008-01-02 @ 23:16:28
URL: http://blogg.ngn4u.com
Postat av: Gunveig

Kristina:
Det där med många bollar i luften på en gång stämde nog in på mej också. Nu tappar jag ofta tråden till en enda liten uppgift i taget, och står och funderat att vad det var jag höll på med egentligen. Mycket irriterande. Håller tummarna för dej imorgon på FK.
Kramar

Nisse:
Personliga hjälparen är fullbokad med annat som jag behöver hjälp med. Just nu ligger hennes familj med magsjuka som jag inte vill bli smittad av. Så jag försöker klara mej själv den här veckan. Får väl anhålla om extra timmar av kommunen för sekreterar tjänster.
Jag går genast med i aktionsgruppen. Blir det någon underavdelning under GNYu, och skall vi ha någon hemlig handlingsplan eller skall den vara offentlig, och gå att använda av andra som blir antastade av krångelmyndigheter?

Hoppsan nu börjar solen lysa här, fort på med kläderna, nu måste jag ut och ta tillvara på ljuset. Känner hur kamosdepressionen ger vika varje gång solen visar sej, vilket inte har hänt allt för ofta den här vintern.

Kramar

2008-01-03 @ 11:18:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0