28.2.2008

Mitt vattenjoggingpass slutade i en ordentlig låsning i ryggen. Till all tur hade jag träff med OMT-terapeuten igår, så han fick genast göra vad han kunde för att låsa upp den. Nu känns det stelt men inte så ont som det brukar vara. Jag har akupunkturplattor som jag lägger under ryggen när jag ligger ner. På det sättet får jag fart på blodtillförseln till ryggmusklerna och musklena slappnar av ordentligt. Nu har jag legat på mina plattor flera gånger om dagen, alltid när jag känner att tröttheten kommer lägger jag mej en stund. Plattorna är gjorda av plast och har små "spikar" av plast. Svårt att förklara, bilder säger kanske mer för det här kan vara ett alternativ för er andra också.  
Plattorna finns med olika hårdhet på spikarna, mjuk, medium och hård. Jag tror det är medium jag använder. Plattorna går att foga ihop till större skivor allt efter behov. Punktum Dermapuntionplattor är det riktiga namnet på dem, enligt min egen översättning från finska.

Kommentarer
Postat av: Nonna

Det visste jag inte om att det fanns att köpa/låna eller vad man nu gör.?? Fast vete tusan om jag skulle klara det är ju så stickkänslig. Allt som hjälper oss är ju jättebra så tack för tipset.
Fortsätter du med vinterbadandet oxå?
Kram N

2008-02-29 @ 09:45:53
Postat av: Gunveig

Jepp, jag badar nästan alla kvällar. Det släpper jag inte.
Jag har köpt mina plattorför någon euro styck, har haft dom i många år redan, ibland har dom varit bortglömda en tid. Men sen när jag får problem med magen av alla värkmediciner och måste klara mej med lite mindre så kommer plattorna fram igen.
Kram

2008-02-29 @ 10:28:10
Postat av: Kaktusblomman

Måste man inte vara fakir eller nåt liknande för att klara det*S*? Jag är så känslig för beröring i huden så för mig är det nog svårt.Hur stora är plattorna? Vet att det finns liknande bollar.

Kram

2008-02-29 @ 14:45:48
URL: http://viavitae.blogspot.com/
Postat av: Gunveig

Nej, nej man behöver inte vara fakir. Plastpiggarna är så mjuka att dom böjer sej lätt när man trycker på dem med fingret. Jag är också jättekänslig i huden. Vanlig beröring kan göra ont om det är en dålig dag. Men plattorna går nog bra för det mesta. En platta är ungefär 12x25cm. Jag har en sån boll också, men den fungerar mer som massage om någon rullar den fram och tillbaka på ryggen. Jag tror jag snart har provat allt som möjligen kan ge lite lättnad. Skåpen är fulla av de mest konstiga apparater som jag har fått eller köpt, men inte kunnat använda.

Kram

2008-02-29 @ 16:46:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0