19.2.2008

Jag är inne i en smärtperiord just nu. Jag har provat med alla möjliga blandningar av värkmedicinerna, men jag hittar inget som biter på. Det är endast vinterbadet som ger lättnad till några timmar. Kroppen bara skriker att det gör ont så fort jag försöker göra nåt litet. Jag försöker koppla bort smärtan och vara igång ändå. Har varit i varmvattenbassängen idag och gjort mina tänjningar och övningar. Det värsta med smärtan är att den förstärker mina andra symptom. Tinnitusen brummar på så jag håller på att bli galen. Synstörningarna är kraftiga fastän jag ligger stilla, likaså yrseln. Det är helt omöjligt att koncentrera sej på något och orden finns djupt under någon stor sten. Och sen den stora tröttheten som igen har trillat över mej.

Men nu ska jag i alla fall ta semester från vardagen och åka till Åland och hälsa på min "storasyster". Kanske jag hittar någon energireserv därute i hennes stuga vid havet. Ingen lång resa blir det, vi är hemma igen på torsdag kväll. Sen skall här ställas till med kalas och firas dotterns 18 års dag.

Sen är det bara två veckor kvar tills jag skall iväg på min rehabiliteringsvecka. Då får jag träffa min fysiater, fysioterapeuten, psykologen och ergoterapeuten igen. Har en lång lista med frågor och funderingar som skall sökas svar på under den veckan.

Kommentarer
Postat av: Kristina

Gunveig!
Låter som vi kravlar runt i samma läge båda två.. smärtan och tröttheten är som oskiljaktiga tvillingar. Men jag slipper tinnitus vilket måste vara gräsligt!
Hoppas du får det skönt på Åland!
Varma tankar och kramar!
Ps. Var är du på din rehabiliteringvecka?

2008-02-19 @ 18:46:05
Postat av: nonna

Hoppas du får lindring,med vad det då blir, betalar du något du gjorde innan?? Åland har jag alltid drömt om är det så fint som man säger??
Är själv dödstrött efter flera sömnfattiga nätter, jag stavar så illa så jag får rätta hela tiden men nu ska det bli vila och imorgon ska vi till makens tandfe i Luleå , en bilresa på ca 8 mil enkel väg. Tror det ska gå bra jag får väl glo i affärer under tiden han öppnar munnen o börsen.
Sköt om dig jag tänker på dig och er alla smärtsyskon och ser fram emot fotot!
Kramis Nonna i Norr

2008-02-19 @ 20:05:47
Postat av: Gunveig

Kristina:
Min rehabiliteringsvecka kommer att ske på Orton, där har jag varit närmare 20 gånger, 3-4 gånger i året. Det är dom som håller i tyglarna till hela min vård. Vårdcentralen gav upp ganska tidigt och är nu generös med betalningsförbindelser. Så det är positivt, det som är negativt är att Ortons verktyg har tagit slut. Det går ju inget att göra åt mitt kroniska tillstånd, så det handlar främst om att kolla mediciner (vilket är mycket viktigt förståss) och få lite extra peppning för att orka fram till nästa rehab. vecka. Men jag är mycket tacksam att jag i alla fall får åka iväg med jämna mellanrum och bli uppdaterad. Det andra som är negativt är att dom ingen kunskap har av hjärnskador på Orton, det är på den fronten jag skulle ha mera hjälp av rehabilitering. Och det är just neuropsykologisk rehabilitering jag slåss med FK om.

Kram

2008-02-22 @ 08:00:57
Postat av: Gunveig

Nonna:
Jag betalar fortfarnade för att dom på FK och vårdcentralen bråkade om min fysioterapi efter årsskiftet och det blev en paus på över en månad. Nu är det hårt jobb att komma upp till den nivå jag var på innan, både fysiskt och psykiskt. Allt sånt där onödigt tjabbel tar så mycket energi.
Det är just så vacket på Åland som man säger. Till och med nu mitt i grådasket. Man lever med naturen på ett annat sätt där än här i södra Finland (fast vi bor helt på landet så bor vi för nära storstan, 50 minuter till H:fors). Jag har njutit fullt ut och det känns som om batteriet skulle vara lite laddat. Man får alltid en lite annan syn på livet när man reser bort från hemknutarna.

Kramis

2008-02-22 @ 08:08:13
Postat av: Bille

Va skönt att du kunde ladda om batterierna lite hos din syster.
Familjen och vänner betyder ju så mycket.
Tänk nu bara på att inte slösa bort den lilla energin du fått på bestyren av din dotters 18års fest.
Önskar dig en trevlig helg!
Kramis

2008-02-22 @ 10:24:08
Postat av: Gunveig

Jag tänkte ta 18 års festen lite som den kommer. Orkar jag så ska jag baka lite, men orkar jag inte så finns de nog bakverk i affären.
En trevig helg till dej också

Kram

2008-02-22 @ 15:56:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0