15.2.2008

En stressig dag går mot sitt slut. Mellandottern som går i gymnasiet på tvåan har haft De gamlas dans. Här i Finland är gymnasiet lite annorlunda än i Sverige. Här får man ingen yrkesutbildning, utan man läser språk, matte, biologi, geografi, fysik, kemi, religion, historia, psykologi och filosofi. Gymnasiet är en förberedande utbildning för att komma in på en högskola eller universitetet. Igår hade abiturienterna sin bänkskrudardag och nu börjar deras läslov och inför studentskrivningarna. Så nu är tvåorna äldst i skolan och har idag dansat salongsdanser uppklädda i balklänningar och kostym eller frack. Så hon har suttit två timmar hos frisörskan och fått en vacker håruppsättning och sen bar det av till skolan. Hela huset är som ett bombnedslag med provade skor, kläder och meik utspridda överallt.

Själv har jag varit hos OMT-terapeuten och fått mina muskler och låsningar uppmjuknade. Nu känns det igen ganska bra i ryggen och jag kan till och med vrida på nacken en liten bit. Men det blir inget vinterbad ikväll, dottern/personliga hjälparen har åkt på mini semester med gubben och hunden. Så jag är inställd på att få häva i mej en del piller för att komma till ro och kunna sova.

Kommentarer
Postat av: Nonna

Visste inte att det skiljde sig så mycket med undervisningen i Finland och här, fast nog läser man ju "vanliga" ämnen här också alla linjer är ju inte yrkesutbildande. Här har vi ju studentbal då man tagit examen efter 3:e året för dem som vill delta. Sen skiljs man åt och börjar högskola eller jobb eller annan utbildning.
Vi har många sjuksköterskor/läkare från Finland eftersom vi ligger så nära gränsen ( 5 mil) och deras ssk utb är ju lite annorlunda mot vår men den är mkt bra. Nu finns det dessutom en internationell utb i Kemi där undervisningen bedrivs på engelska till viss del och man kan göra sin praktik ute i
Europa. Skönt att få "låsa upp sig" ibland man blir ju stel då inte hela ryggraden fungerar fullt ut.
Kämpa på vi ska hoppas att badandet kan fortsätta eftersom det verkar hjälpa dig.
Ha en fin helg
Nonna

2008-02-16 @ 10:48:17
Postat av: Kaktusblomman

Hej Gunveig!

Jag får också mobiliseringar av ryggraden, men hos sjukgymnasten. Tack och lov har jag frikort så det kostar mig inget. Det är tyvärr så dyrt att gå till osteopat eller naprapat här i Sverige, ca 500:-. Det är mycket pengar om man har sjukersättning.

Apropå på hjärnskada så tycker jag att det är de kognitiva problemen som är värst.Folk i allmänhet har ingen förståelse för osynliga funktionshinder.Men å andra sidan är det väl bra att man ser frisk ut...

Kram

Anna

2008-02-17 @ 23:40:27
URL: http://viavitae.blogspot.com/
Postat av: Gunveig

Kaktusblomma:
Här kostar det 55 euro att gå till en naprapat eller OMT-terapeut som jag går till. Jag har fått betalningsförbindelse på 40 behandlingar i året från vårdcentralen och då betalar jag bara självrisken på 6 euro per gång. Annars skulle det vara helt omöjligt för mej att ha råd till nåt sånt. Jag går på A-kassa som är räknad på den inkomst som jag hade när jag jobbade 25% för många år sedan. Rätten till sjukersättning har jag förbrukat och väntar nu på invalidpension, men det beslutet hänger i försäkringsdomstolen. Här får man slåss för att ha rätt att vara sjuk.

Hjärnskador och kognitiva problem är nog helt okända för de flesta. Jag har mest problem med att kommunicera med folk så det är inte så osynligt och sen har jag en personlig hjälpare som följeslagare när jag rör mej bland folk. Bor i på liten ort också, där alla känner alla. Det går säkert hemska rykten om mej på byn, men jag har slutat bry mej. Ibland får man ju höra sånt om sej själv som är mindre roligt. Det senaste var att jag höll på att bli helt blind, när sanningen är den att jag har ett ganska litet/snävt synfält och andra synstörningar också. Men som inget har att göra med blindhet. Och när man pratar om att man har problem med minnet, ja då är man dement. Men det får vi väl leva med.

Kramis

2008-02-19 @ 14:40:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0