13.2.2008

Vi har haft fint vårväder här idag. Och jag har varit ute i skogen och promenerat. Försökte få upp flåset lite och det var ganska enkelt. Konditionen har åkt ner under noll under vintern då jag inte har rört på mej annat än i bassängen en gång i veckan. Lite grönt hittade jag också som mina sköldisar uppskattade mycket. Nu återstår bara att se hur nervont jag kommer att ha i natt i mitt vänstra ben. Det är en nerv som ligger i kläm någonstans i ryggen eller nacken och som alltid blir mycket irriterad när jag promenerar. Men jag måste ju prova och se om jag kan få nån ordning på det här problemet också genom att vinterbada. Svårt att tro att det kan påverka nervsmärtan, men om nervsmärtan kommer av att musklerna är spända så kanske. Jag meddelar resultatet  här senare.



Kommentarer
Postat av: Kristina

Gunveig!
Gott när det börjar bli lite vår och lättare att komma ut. Jag gångtränar också, flåset..hm, det tar vi en annan gång.
Har du märkt någon skillnad efter att du började bada?
Nervsmärtor är ju förpepprat svåra att komma åt, även med läkemedel. Väntar med spänning på ditt resultat!
Kramar!

2008-02-13 @ 18:50:24
Postat av: Gunveig

Ingen långvarig skillnad märker jag. Bara det att smärtan är mindre och musklerna avslappnade några timmar efter badet. Vi badar sent nu, först efter halv tie på kvällen. Jag somnar lättare och sover bättre dom första timmarna. Men på morgonen är smärtan där igen. Lite mera ork har jag på dagen, men om det beror på att det blir ljusare eller bättre sömn vet jag inte. Sen blir det lite struktur också när jag vet att kvällssysslorna skall vara gjorda innan vi badar, så att jag sen får njuta av att inte ha så ont. Jag tar epilepsimedicinen Lyrica mot nervsmärtorna. Men jag klarar inte av att ta så hög dos som jag borde, för där säger hjärnskadan stopp igen. Men hyggligt bra fungerar dom, förutsatt att jag håller mej lugn och inte stökar på för mycket. Jag har en del ärrbildningar och hopväxningar i nervvävnaden i nacken, efter en mindre lyckad operation. Det är där det krånglar till sej och blir irriterat sen när jag anstränger mej för mycket.

Många kramar

2008-02-13 @ 19:11:46
Postat av: Nonna

Ja tänk om DU blir bättre då "höppar vi i älva allihop" för vem av oss vill inte bli bättre!!!???
ALL lindring o sömnförbättring är ju värt att kämpa för och kan vi dessutom göra nåt som inte skadar oss på annat sätt ( som med. kan göra) så är det ju ändå bättre.
Kram Nonna

2008-02-14 @ 07:25:45
Postat av: Kaktusblomman

Hej!

Fick tips om din blogg av Nisse.

Jag har
whiplashskador efter flera trafiklolyckor och kognitiva problem pga dessa. Läkarna är oeniga om det är hjärnskador.

Jag äter också Lyrica mot nervsmärtor och tycker att jag funkar sämre när jag tar högre dos. Man är känsligare för mediciner när man har hjärnskada eller kognitiva problem, sa min doktor. Men det har haft väldigt god effekt på min ischias i alla fall.

Jag var också ute i det fina vädret idag. Gick upp på berget där jag bor och tittade ut över havet som glittrade och var klarblått.Naturen har sådan rogivande och läkande verkan, tycker jag.

Jag har en massagedyna som både värmer och masserar på olika sätt. Den är jätteskön när man har ont i ryggen.Den finns på Elgiganten. Den kostade ca 1100:-. De har också en massageapparat med infraröd värme ( inga snuskiga tankar nu *S*), som är jättebra.Den kostar ca 249:-.

Ha det så gott!

Ha det så gott!

2008-02-15 @ 00:26:50
URL: http://viavitae.blogspot.com/
Postat av: Gunveig

Kaktusblomma:
Välkommen hit. Jag är också mycket känslig för alla möjliga olika mediciner pga min hjärnskada. Av höga doser Lyrica blir jag yr, av värktabletter får jag mardrömmar och depressionsmedicinen fungerar helt tvärtom åt mej.
Jag njuter också av naturen, men jag kan inte röra mej utomhus ensam. Jag har synstörningar, dels av bilolyckan och dels av en misslyckad nackoperation, som gör att jag mina synintryck är helt felaktiga och jag blir yr och osäker. Nu väntar jag på att våren skall komma igång på riktigt och jag skall få börja pyssla med min sk trädgård (närmast liknande en djungel). Hitta faktiskt några blommande snödropp, så den är inte så långt borta.

Kramis

2008-02-15 @ 19:24:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0