29.11.2007

Idag har dagen rusat förbi utan att jag har varit med. När det blir för mycket ljud och rörelse runt omkring mej stänger min hjärna av och jag går på autopilot. Har efteråt just inga minnen kvar av vad som har hänt under dagen. Det här fenomenet gör att jag ofta grubblar en hel del över vad jag har sagt och gjort, tex under något födelsedagskalas eller andra ställen där det är mer folk samlat. Idag är det bara särbon, dottern och barnbarnet som har bökat på här så det gör inte så mycket om jag har sagt eller gjort något opassligt. Men känslan är ändå obehaglig, att inte riktigt ha koll på sej själv. Det här är något som har med min hjärnskada att göra, men jag har aldrig fått någon riktig förklaring varför detta händer. Min egen förklaring är att hjärnan inte kan ta emot alla intryck som kommer och då stängs mindre viktiga funktioner av för att ge energi till de processer som är livsviktiga.

Jag har också en skada på vestibulo-okular organen, som gör att när jag rör på sej så ser hela min omgivning ut att också röra på sej. Alla saker omkring mej verkar flytta på sej, luta eller darra till för varje liten rörelse som jag gör. Det här gör också att hjärnan får en massa felinformation som belastar helt onödigt. Det här ger mej också yrsel. I hemmet och på vår egen gård kan jag röra på mej utan större problem så länge ingen går och flyttar runt på möbler och andra grejer. Men annars behöver jag en följeslagare som fungerar som mina ögon och min hjärna. Att handla i affären då det är rusningstid kan ställa till stora problem, ofta blir jag då stående och håller i mej i butikskärran och kan absolut inte handla själv, för allt bara snurrar runt omkring mej. För att hitta något positivt i detta så behöver jag inte betala dyrt inträde till något nöjesfält och inte heller hälla i mej dyr alkohol. Den upplevelsen kan jag få i vår lilla byaffär vid fyra tiden en fredageftermiddag helt gratis.

Kommentarer
Postat av: Kristina

Gunveig!
Huva, det måste vara läskigt när världen snurrar runt sådär. Att det ska vara så svårt att få en förklaring på? Men din egen teori låter mycket trolig.
Kramar!

2007-11-29 @ 20:38:50
Postat av: Nisse

Är det när du rör på hela kroppen?
Är det samma när du sitter still på en stol och rör på bara huvudet?

Alltså, är det olika beroende på om du står still, rör på dig eller sitter still. Rör på huvudet eller inte.

Det där vestibulo-okular grejset hänger ju ihop med ögonen och balansorganen i örat.

Och om det är skador där så bör du ha samma problem (med att grejer verka flytta på sig) när du sitter still på en stol och vrider på huvudet, är det så?

Du bör också ha problem med att s.k. fokusera på enstaka föremål (blicken vill vandra iväg).

Om det inte är så, utan att det är "bara" när du står och går ja då kan de s.k. gyroreceptorcellerna och deras kommunikation med centra i hjärnan vara skadade. Det kan alltså vara en kombination. Och så kan lite av varje vara liksom halvskadat.

Är den där kommunikation med de s.k. gyroreceptorcellerna störd på något vis ja då kan man inte stå rakt upp och blunda - då faller man. Detta ska man alltså inte testa själv!

PS
Har du bra tips på någon cyberplace där man kan ha en treparts (privat) realtidschatt. Tänker på våra planer att ha ett styrelsemöte, i Gnällspikarnas Riksförening (borde vi inte kalla oss för Gnällspikarnas Nordiska Yammer union (eller förening)? Vi skulle ju då kunna ha den tjusiga förkortningen: GNY
Yammer är engelska för: gnälla eller jämra sig.
Har inte bollat detta med vår ordförande. Tänkte det var bästa att kolla detta med dig först. Tycker du det är OK så kan vi ju i vår lilla demokrati ha en röstning. Om nu ordföranden skulle sätta sig på tvären.
DS

Kramar!

2007-11-29 @ 23:31:41
URL: http://nilsgn.blogspot.se
Postat av: Gunveig

Mina problem kommer av att jag rör på huvudet. Det är någon liten nervslinga i vestibulo-okular systemet som gör en krok ner i nacken och som är skadad. Så håller jag huvudet stadigt, oftast går jag med nack kragen på mej, så minskar besvären. Jag har svårt att fokusera blicken på ett föremål, också när jag läser så har jag svårt att hållas på raden. Därför läser jag nu mycket långsammare än tidigare. Föremål som på riktigt rör på sej tappar jag lätt bort oberoende av storlek, all rörelse ser knyckig ut. Hette något fint om sackader kanske.
Det är samma vestibulo skada som gör att jag mår dåligt i hissen eller bilen för i min hjärna fortsätter hissen upp eller ner efter att den har stannat, det känns också som om bilen och jag skulle fortsätta rakt fram och inte vända i kurvorna.
Men jag klarar inte av att stå med ögonen fast heller, faller ganska fort mot vänster, så det är troligtvis lite av båda. Var ju med om en hel del neurologiska undersökningar då i våras när jag var på en månads neuropsykologisk rehabilitering. Fick väl en hel del förklaringar som jag har glömt det mesta av och epikriser som jag inte orkat tragla mej igenom. Alla papper är på finska och jag har bara lagt hål i dem och lagt in i en mapp. Det är först nu som jag börjar bearbeta all information jag fick då. Nu väntar jag på att jag skall komma iväg på en uppföljningsperiord, men vår försäkringskassa sitter och pantar på beslutet om både det och om fortsatt terapi för nästa år.
Jag tycker GNY är passligt namn för vår förening, låter jätteprofsigt. Och jag läste att vår ordförande inte hade något emot det heller.

2007-11-30 @ 17:03:28
Postat av: Anonym

varför tror jag? men är du "sköldpaddsliv" på fi. gunnel

2008-01-04 @ 13:24:01
Postat av: Gunveig

Jepp, det stämmer. Välkommen hit också.

Kramis

2008-01-04 @ 21:29:20
Postat av: trafikskadad

Hej!



Känner igen en del av symtomen. Att bli yr av att röra på huvudet tyder på skada högt upp i nacken. Sannolikt är dina alarligament skadade.



Dessa ligament fäster i skallen, en på mot höger sida och en mot vänster sida och i andra halskotan, axis. Låter inte otroligt att du kan ha en instabilitetsskada. Detta kan påvisas i funktionell magnetkamera undersökning av halsryggen av Dr. Mikkonen i Vaanta, Finland.



Instabilitetsskador i övre halsryggen påverkar hjärnan med olika signaler hela tiden, vilket är bl.a uttröttande.



Intressant att läsa i din blogg.



/trafikskadad

2009-06-14 @ 15:59:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0