27.11.2007

Jag traglar på fortfarande på en för mej ganska liten dos värkmedicin, men stunderna i sängen med mina kylblock blir längre och flera. Men jag har lovat mej själv att låta min mage vila en stund.

Idag har det varit simhallsdag, först 30 minuter vattenspring i kallt vatten och sen kommer belöningen, varmt vatten för stretching och avslappning. Vatten är ett bra element för mej, där blir jag inte yr och jag kan röra mej på ett sätt som jag inte kan göra annars. Känner sällan någon smärta så länge jag är i vattnet, men det gäller att vara försiktig för smärtan kommer ofta lite i efterskott om jag har tagit i för mycket. Jag har en del ärrbildning/fastväxningar i nerv vävnaden i nacken efter olyckan/operationen som är mycket känsliga för vissa tänjningar.

Jag har fått mycket mera ordning på min vardag nu när jag har min personliga hjälpare. Vi planerar alltid för en vecka i taget. Det är ganska långt mina terapitider som bestämmer hur veckan skall se ut. Fastän huset ibland kan se ut som om här bodde ett gäng rövare mitt i veckan när vi håller på med något större projekt så vet jag att när fredagkvällen kommer så är huset nystädat, vi har rena lakan i sängarna och kylskåpet är fyllt med mat för veckoslutet, utan att jag är sängliggande av smärta och trötthet. Då känner jag mej nöjd och kan också njuta av veckosluten tillsammans med familjen, istället för att fundera hur jag skall fördela mina krafter för att orka med allting. Det här är för mej lycka och trygghet.

Kommentarer
Postat av: Kristina

Gunveig!
Jag förstår att det är livskvalitet för dig, och jag tycker det är starkt att du har kommit dit att du kan ta emot hjälp.
Jag tycker fortfarande det är hemskt! Att någon måste hjälpa mig för att jag inte kan själv. De gångerna kommer ju tätare och tätare tycks det som, så jag måste vänja mig, men fy vad jag tycker det är svårt. Försöker tänka på vad du sagt till mig att det inte är så farligt.
Men från min utsikt/brist på insikt härifrån diket känns det oöverstigligt. Men nån gång så...
Varma kramar från ordföranden i Gnällspikarnas Riksförening, Kristina

2007-11-27 @ 21:19:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0